torsdag 12. mars 2015

Mye rart i forkant av 2015-sesongen

Formula One World ChampionshipNå er det like før en ny F1-sesong drar i gang, med første fritrening i Australia allerede i natt. Og bra er det, for så mye rart som har skjedd i forkant av sesongen har vi vel aldri sett før. Her er noen av sakene:

Fernando Alonso krasjet på den første testen i Barcelona, og det som i utgangspunktet så ut som en helt normal og ufarlig tur i vantet, endte med flere døgn på sykehus og en flom av rykter om hva som egentlig hadde skjedd. Sabotasje? Strømsjokk? Eller kanskje sto Mafiaen bak?

Enden på visa ble i alle fall at Alonso ikke fikk lov av legene (og forsikringsselskapet) til å kjøre F1 på minst en måned på grunn av faren for hjerneskade hvis han skulle få enda en smell i hodet. Dermed går Australias GP uten Alonso i nye McLaren-Honda.

Alonsos sykemelding betyr at Kevin Magnussen får en ny sjanse til å vise at han er bedre enn Jenson Button. Men skal vi dømme ut fra testene kommer Hondaen neppe til å fungere i så veldig mange runder før den gir opp, så det blir nok et kort gjensyn med dansken i denne omgangen.

Marussia har gjenoppstått fra døden som Manor Marussia, og klarte å få bygd om fjorårsbilen slik at den kunne godkjennes etter årets regler. FIA har dessuten tillatt at Manor kan kjøre med fjorårets Ferrarimotor, og med nye investorer i ryggen har backmarkerne klart å karre seg til Australia med minste mulige tidsmargin. Teamets førere blir Will Stevens og Roberto Merhi. Det gjenstår å se om bilen klarer 107 %-regelen, men de er i alle fall på plass - mot alle odds. Endelig en positiv nyhet.

Men så fikk vi farsen med Saubers tre førere, som alle har gyldige kontrakter med teamet. Status per i dag er at den uønskede - Giedo van der Garde - har fått rettslig kjennelse fra en domstol i Melbourne, som sier at han har krav på å få kjøre en av Saubers biler i Australias GP. Får han ikke kjøre, kan han kreve at australske myndigheter tar beslag i Saubers biler og utstyr. Ikke noen god løsning.

Men van der Garde har et problem, og det er at han ikke har Superlisens, noe som det normalt tar 14 dager å få kjørt gjennom byråkratkverna hos FIA. De eneste som kunne fått FIA til å ordne saken raskere er teamet han skal kjøre for, men i dette tilfellet er kommer vel Sauber neppe til å løfte en finger for å få det til å skje.

Det neste som må avklares hvis van der Garde ender opp i en av bilene i helga, er om det er Marcus Ericsson eller Felipe Nasr som må gi fra seg plassen sin, og hva det i så fall vil koste Sauber. Men trolig ender det med at Sauber må kjøpe fri van der Garde fra kontrakten, slik at de kan fortsette med de to førerne de selv ønsker å beholde.

Så teamsjef (og advokat!) Monisha Kaltenborn har virkelig rotet seg opp i noe hun ikke kan komme seg ut av uten at det blir dyrt. Pengemangel er jo også grunnen til at Sauber har endt opp i dette kontrakt-kaoset, så det er ikke enkelt. Huff, for et rot!

Nei, la oss komme i gang med sesongen, så vi får noe morsommere å snakke om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar