torsdag 29. januar 2015

Vanskeligere å få Superlisens

fia-flagg-jenteI løpet av vinteren har FIA innført et nytt poengsystem som skal avgjøre hvilke førere som skal kunne få Superlisens, dvs lisens for å kjøre Formel 1.

FIA har valgt ut en rekke racingserier rundt omkring i verden, og har gitt dem en ranking etter hvilke de mener er mest relevant i forhold til F1. Så har de satt opp en poengtabell for sammenlagtplasseringen fra 1 til 10 i hver serie.

En sammenlagtseier i GP2 gir 50 poeng, IndyCar, FIA F3 eller WEC (LMP1) 40 poeng, og GP3 eller Formula Renault 3.5 30 poeng. En andreplass gir 40 poeng i GP2, 30 i IndyCar, F3 og WEC, og 20 poeng i GP3 og FR 3.5, og så videre nedover til tiende plass.

Det utdeles også poeng for en del andre formelbilserier, mens touring car-serier som WTCC og DTM ikke er med i poengsystemet som kvalifiserer til Superlisens.

Det nye systemet trer i kraft fra 2016, og for å være kvalifisert til Superlisens må en fører ha samlet opp minst 40 poeng i løpet av de siste tre årene. Og for at poengene skal telle, må føreren ha fullført minst 80% av mesterskapet.

Andre krav som innføres fra 2016 er at føreren må være 18 år og ha førerkort for bil, samt klare en prøve om sportsreglementet for F1.

Frem til i dag har det stort sett vært tilstrekkelig å ha kjørt 300 km med en noenlunde ny F1-bil for å få Superlisens, og det er vel nærliggende å tro at 17 år gamle Max Verstappens kommende debut for Toro Rosso er en av grunnene til at FIA strammer inn reglene. Men kravene gjelder altså ikke før til neste år, så unge Max får kjøre med den Superlisensen han allerede har fått.

Men for mange GP3- og Formel Renault-førere som har planer om å ta steget opp til F1, ble det plutselig viktig å komme seg inn i et GP2-team for å samle opp nok poeng. En fjerdeplass sammenlagt i GP2 gir f.eks. like mange poeng som en seier i FR 3.5-serien, så en del teameiere i de mindre seriene er nok ikke like glade for de nye reglene.

For tidligere F1-førere er det lagt inn en sikkerhetsmargin som skal sikre dem muligheten for et comeback. Dersom en fører har startet i minst fem F1-løp i det foregående året, eller har kjørt 15 F1-løp de siste tre årene, får han fornyet lisensen.

De nye kravene gjør at en del antatt store talenter kanskje må jobbe litt hardere enn de kanskje hadde sett for seg for å bli F1-førere. Men at FIA stiller krav til ferdigheter for å oppnå Superlisens betyr også at man stenger døren for en del såkalte betal-førere i F1, og det er jo bra.

Det er forøvrig flere som har uttalt at flere av dagens F1-førere (bl.a. Räikkönen, Alonso, Button og Ricciardo) ikke ville ha fått Superlisens dersom disse reglene hadde vært innført tidligere. Men det blir vel ganske teoretisk, for da ville de sikkert ha kjørt i andre serier som ville skaffet dem nok poeng til å få lisens.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar