søndag 26. oktober 2014

Bare 18 biler til start i Austin?

Austin-startIfølge nyhetsbyrået Reuters skal Bernie ha uttalt at verken Caterham eller Marussia har sendt bilene sine til US GP i Austin neste helg. Det betyr i så fall at det bare blir 18 biler på griden, noe som ikke har skjedd siden Monaco i 2005.

Caterham F1 har vært gjennom en offentlig skittentøyvask de siste ukene, der eks-eier Tony Fernandes og de nye, hemmelige eierne har beskyldt hverandre for svindel og lureri. Fernandes hevder at kjøperne - en ukjent gruppe investorer fra Sveits og Midt-Østen - ikke har gjort opp for seg som avtalt, mens investorene sier Fernandes aldri overførte aksjene til dem, og at de naturlig nok ikke vil bruke mer penger på noe de ikke eier. Dermed ville ingen ta ansvar, og teamet ble uten ledelse og styring.

Det ser ut for at Fernandes har bygd opp Caterham som et konglomerat av selskaper som eier forskjellige deler av teamet og leverer tjenester til hverandre. Derfor har det vært vanskelig å skjønne hva som egentlig har foregått, og ikke minst umulig å få oversikt over hvem som egentlig eier hva.

Men faktum er at ett eller flere av selskapene i Caterham-systemet er begjært konkurs, og at de 220 ansatte er sendt hjem. Caterham F1 er satt under administrasjon, og fabrikken i Leafield er lukket og låst - med biler og utstyr innenfor gjerdet. Dermed er det klart at Caterham F1 ikke kan delta i verken US GP neste helg eller Brasils GP helga etter.

Nå har bobestyreren uttalt at han jobber for å finne en ny kjøper av teamet så snart som mulig, men det er vel tvilsomt om dette kan ordnes så fort at Caterham blir i stand til å delta i avslutningsløpet i Abu Dhabi. Kanskje er det mulig å få ordnet opp i rotet og få teamet på føttene igjen til 2015-sesongen starter, men det spørs om noen nye investorer tør å involvere seg i floken av selskaper som Caterham F1 ser ut til å bestå av.

Dersom Caterham ikke blir i stand til å kjøre de siste løpene i år, mister de sjansen til å få utbetalt ca. 450 millioner i premiepenger over de to neste sesongene. Dette er en rettighet de har opparbeidet seg i løpet av de to foregående sesongene. Det forutsetter imidlertid at de tar minimum ett poeng i år, samtidig som Sauber ikke tar poeng. Men hvis Caterham ikke deltar i de siste løpene kan de jo ikke ta poeng, og da forsvinner også de opparbeidede rettighetene. Vi får håpe at noen vil forklare dette til bobestyreren, slik at han kan vurdere hvor bilene gjør størst nytte for seg.

Når det gjelder Marussia er det egentlig ingen som vet hva som er ståa, det er bare Bernie som har sagt til Reuters at bilene deres ikke er med på flyet til Austin. Det er en kjent sak at teamet lenge har slitt med økonomien, og det ble nylig avslørt at de for noen uker siden hadde varslet det engelske rettsvesenet om at de ville søke om å bli satt under administrasjon. Det er kanskje derfor bilene deres ikke er sendt til Austin, men det er ikke kommet noen offisiell melding om saken.

Det skal finnes en interessert kjøper av Marussia, men den russiske eieren skal visstnok ha forlangt alt for mye penger for teamet. Dermed har interessenten valgt å vente til prisen går ned. Denne taktikken kan bli kostbar for teamet, for etter Bianchis fine niendeplass og to poeng i Monaco, ligger Marussia an til å få utbetalt ca 250 millioner ekstra i premiepenger i år. Men på samme måte som for Caterham forutsetter dette at flere krav oppfylles.

Dersom verken Caterham eller Marussia deltar i de siste tre løpene, blir det plutselig større sjanse for at Sauber endelig kan ta noen etterlengtede poeng. Dermed kan Marussia miste inntektene som kunne berget dem over kneika, mens Sauber kan cashe inn sårt tiltrengte premiepenger på deres bekostning. Hørte jeg “den enes død, den andres brød”?

Men å utebli fra de siste to eller tre løpene i år får ingen andre konsekvenser for de to krasjlandede teamene, for de inngåtte avtalene gir dem anledning til å stå over inntil tre løp innenfor samme sesong. Men påmeldingsfristen for 2015 utløper den 1. november, så det begynner å haste med å få nye eiere på plass - hvis ikke de styrende myndigheter velger å gi dispensasjon dersom de ser at et team er i ferd med å bli reddet.

En påmelding medfører imidlertid også innbetaling av rundt tre millioner i avgift til FIA, så det kommer neppe til å skje noe så lenge det er en bobestyrer som bestemmer over pengene.

At det blir færre enn 20 biler på griden er som kjent et brudd på avtalen mellom FIA og Bernie. Men ifølge kilder hos FIA kommer de ikke til å kreve at noen av toppteamene skal stille med tre biler, i alle fall ikke i årets sesong.

Om spørsmålet blir nødvendig å ta opp neste år er det ennå for tidlig å vite noe om. Det avhenger jo blant annet av om det er mulig å finne nye eiere til Caterham og/eller Marussia.

Men resten av denne sesongen må vi nok klare oss med 18 biler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar