mandag 29. september 2014

Tre biler per team? Neppe

Ferrarix3Den siste tiden har det vært mye skriverier om at flere av de minste teamene står i fare for å bukke under, og at noen av toppteamene derfor må forberede seg på å stille med tre biler neste år.

At det er Bernie, samt Ferraris avtroppende sjef, Luca di Montezemolo, som har vært mest aktive for å holde denne saken varm, er ikke så rart, for det er de to partene som har mest å tape dersom det skulle bli færre enn ti team i F1.

Bernie og hans Formula One Management (FOM) har nemlig (gjennom den famøse 100-årsavtalen om de kommersielle rettighetene til F1) garantert for at det aldri skal være færre enn 20 biler på startstreken. Dersom Bernie ikke klarer å oppfylle dette, kan FIA erklære den lukrative avtalen for ugyldig og ta rettighetene tilbake. I så fall vil FOM ikke lenger ha noen hensikt, og Bernie er “out of business”.

Ferrari har på sin side en “privat” avtale med Bernie, som sikrer at de får utbetalt en betydelig del (anslagsvis 700 mill.) av den totale premiepotten bare for å møte opp! Og det er før resten av potten deles mellom teamene i forhold til plasseringen i konstruktørmesterskapet. Selv om Ferrari skulle havne på fjerdeplass sammenlagt, vil de fortsatt få en større sum utbetalt enn teamet som vinner mesterskapet. Denne avtalen vil neppe bli videreført dersom kontrakten mellom FOM og FIA blir annullert.

Derfor er det viktig for både Bernie og Ferrari at griden holder seg på 20 biler eller mer. Og dersom noen av teamene bukker under, er ideen om tre biler per team det eneste de har å falle tilbake på.

Men det er flere momenter som taler mot at dette vil la seg gjennomføre. Avtalen om å stille med tre biler ble laget som en slags “siste utvei”, og ingen team har noen plikt til å kjøre med en ekstra bil. Dersom de selv mener at de ikke er i stand til det, slipper de unna.

I dag er det vel egentlig bare fire team som har ressurser til å kjøre med tre biler: Red Bull, Mercedes, McLaren og Ferrari. At Ferrari vil, har vi jo hørt til kjedsommelighet. Men om de tre førstnevnte er like ivrige, er en annen sak.

Og når man hører Toto Wolff anslå at en ekstra bil vil koste dem 250-300 millioner per sesong, så er det vel ganske klart at Mercedes neppe vil ta denne utgiften frivillig, uansett hvor god økonomi de har. For med dagens regler vil tredjebilene ikke bli tilkjent verken poeng eller premiepenger. Plasseringene deres vil bli stående i resultatlista, men poengene blir ganske enkelt strøket. Null inntekter for bil nr. tre, med andre ord.

Derfor er Bernie ute etter å få forandret denne delen av avtalen, noe som krever enstemmighet fra teamene. Men flertallet av teamene har selvsagt skjønt at de vil havne enda lenger ned på resultatlista dersom noen av toppteamene skulle stille med tre biler, slik at de dermed vil tape enda mer. Derfor vil de ikke stemme for å endre avtalen.

Det betyr at det sannsynligvis bare er Ferrari som er på Bernies side i denne saken, og dermed er det nok små sjanser for at vi får se noen trebilsteam i F1 med det første.

Og hvis man ikke er en ihuga Ferrari-fan, så er det nok like greit. ‘Tre er en for mye’, som det heter i sangen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar