torsdag 18. september 2014

Straffen nærmer seg

Lotus-repairI Italias GP ble Daniil Kvyat den første føreren som ble straffet med ti plasser nedflytting på griden for å ha brukt sitt sjette såkalte “motorelement” (power unit element) denne sesongen.

Etter de nye reglene består en F1-motor av en “pakke” med seks forskjellige elementer: Selve forbrenningsmotoren (ICE), turbo (TC), kinetisk energigjenvinner (MGU-K), varme-energigjenvinner (MGU-H), batterier (ES) og styringselektronikk (CE).

Hver fører har fem slike “motorpakker” tilgjengelig for sesongen, og de seks elementene i hver pakke kan fritt flyttes frem og tilbake mellom dem. Men når man tvinges til å ta i bruk et ekstra element – som f.eks. en sjette turbo – blir føreren straffet med ti plasser nedflytting på griden. Bytter en fører en komplett motorpakke må han starte fra pitlane.

Og når en fører først er begynt å få straff for å bytte motorelementer, blir situasjonen stadig verre. Kvyat ble straffet for å ha byttet sin sjette ICE før Italias GP, og dersom han må bytte ICE enda en gang får han ti plasser nedflytting igjen. Og straks han må bytte et annet av motorelementene, straffes han med fem plasser nedflytting.

Med seks løp igjen av sesongen er det mange førere som har byttet ett eller flere motorelementer fem ganger, og som dermed ubønnhørlig nærmer seg sin første straff.

Her er førerne som er i faresonen på en eller flere punkter, ifølge en liste FIA har offentliggjort:

  • Sebastian Vettel: ICE (5)
  • Fernando Alonso: ICE (5), CE (5)
  • Kimi Raikkonen: ICE (5), MGU-H (5), CE (5)
  • Romain Grosjean: TC (5)
  • Pastor Maldonado: ICE (5), TC (5), MGU-K (5), MGU-H (5)
  • Adrian Sutil: ICE (5), TC (5), MGU-H (5)
  • Esteban Gutierrez: CE (5)
  • Jean-Eric Vergne: MGU-K (5)
  • Daniil Kvyat: ICE (6), MGU-K (5)
  • Jules Bianchi: ICE (5), TC (5), MGU-H (5), CE (5)
  • Max Chilton: ICE (5), TC (5), MGU-H (5)

Det er verdt å merke seg at det så langt ikke er noen førere fra de Mercedes-motoriserte teamene på lista, så de kan kanskje få noen fordeler i de neste løpene. Men absolutt alle har byttet en eller flere enheter fire ganger, så det skal mye til for at ikke de fleste kommer til å pådra seg en straff før sesongen er over. 

Pussig nok er det ennå ingen Caterham-førere som er i faresonen. Men det kan jo skyldes at bilene deres har brutt sammen så ofte at Renault-motorene deres ikke er blitt belastet like hardt som de andres. Kanskje “de grønne” likevel kan ta et heldig poeng eller to mot slutten av sesongen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar