torsdag 11. september 2014

Ingen hjelp å få lenger

Red-Bull-pitwall-MalaysiaFIA har i dag bekreftet at de med virkning allerede fra Singapores GP neste helg innfører et forbud mot all radiokommunikasjon fra team til fører som kan bidra til at føreren forbedrer sine prestasjoner.

Som fortalt forleden ble dette forbudet foreslått av teamene selv, på bakgrunn av klager fra fans som mente førerne nå fikk alt for mye hjelp fra ingeniørene sine. FIA har derfor strammet inn på tolkningen av Sportsreglementets artikkel 20.1, som sier at “Føreren må kjøre bilen alene og uten hjelp”.

Innstrammingen betyr f.eks. at meldinger fra pitwall til en fører om hvor på banen han taper tid i forhold til sin teamkollega – slik Mercedes ofte har gjort – nå ikke lenger vil være tillatt.

Det er viktig å være klar over at forbudet gjelder bare meldinger fra pit til fører. Førerne kan fortsatt si hva de vil, både når det gjelder dekk, bremser eller motorjusteringer, og ingeniørene kan svare ja eller nei på spørsmål fra førerne om innstillinger e.l. Det vil fortsatt være tillatt å gi førerne råd om pitstopp-strategier, og det blir selvsagt heller ingen forbud mot meldinger som gjelder sikkerhet.

FIA har for ordens skyld også presisert at det i henhold til artikkel 8.5.2 i det tekniske reglementet ikke er lov å sende telemetridata fra pit til bilene. Dermed kan teamene heller ikke sende informasjon til førerne via displayet i bilen. Kanskje det gode, gamle pitboardet kommer til nytte igjen, f.eks. hvis en fører har skrudd opp motoreffekten og må få beskjed om at han holder på å kjøre tørt. Det kan bli interssant.

Det er heldigvis ingen planer om å slutte å kringkaste radiomeldingene ut til tv-seerne, slik vi er vant med. Men det blir færre meldinger, og godt er det.

Noen vil sikkert synes at dette forbudet er bare tull, og at teamene sikkert vil finne måter å omgå forbudet på – f.eks. med kodede meldinger. De vil sikkert prøve, men det bør ikke være så vanskelig for FIA å avsløre. Intensjonen med forbudet er i alle fall godt, for ingen er tjent med at F1-førerne blir sett på som radiostyrte dukker.

Jeg synes det er bra at førerne får mindre hjelp. Det har etter hvert gått inflasjon i radiomeldinger fra ingeniørene om hvordan førerne skal kjøre, og det begynner å bli ganske irriterende å høre på. Mye er ganske banalt, og det gir helt feil signaler til publikum at en fører på dette nivået blir fortalt hva som er det beste sporet i en sving eller hvor han bør bremse for å få bedre rundetid.

Eksempler på radiomeldinger fra Monza sist helg: “Felipe, you’re pressing the brakes when on throttle into turn five”, og “Checo, use the overtake button if you need to to defend. Only on the start/finish straight.” Slike meldinger burde være unødvendige.

F1 er toppen av motorsport, og disse gutta er ansatt for å kjøre fortest mulig. Da bør de selv være i stand til å vurdere hvordan de skal gjøre det, uten detaljstyring fra analytikere med tilgang til datamaskiner og store mengder data.

Førerne har tilgang til en mengde informasjon i displayet på rattet, og nå blir de nødt til å finne ut hva de skal bruke den til. De beste førerne har hjernekapasitet til å gjøre beregninger og vurderinger mens de kjører, og nå kan de kanskje utnytte dette til sin fordel. Det må vel være bra?

Kanskje vi kommer til å merke en forskjell allerede i Singapore.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar