tirsdag 16. september 2014

Forbudte og tillatte radiomeldinger

Red Bull HornerI forkant av Singapores GP har FIAs Charlie Whiting sendt teamene et dokument som beskriver i detalj hvilke typer radiomeldinger som nå blir forbudt.

For sikkerhets skyld har han også laget en oversikt over saker det faktisk er lov til å snakke med førerne om. Dessuten påpeker han at det vil bli slått ned på “meldinger som ser ut til å være kodet”.

Det som overrasker er at forbudet ikke bare gjelder for selve løpene, men også i treningsomganger og i kvalifiseringer. Det er også interessant å merke seg at teamene heller ikke kan omgå forbudet ved å gi førerne den samme informasjonen via pitboards. 

De fleste punktene på lista trer i kraft allerede i Singapore til helga, men noen punkter som gjelder dekk og bremser er utsatt til Japans GP i oktober. Utsettelsen skal gi teamene tid til å få på plass løsninger som kan hjelpe førerne med informasjon om dekktrykk, bremseslitasje o.l. slik at sikkerheten blir ivaretatt.

Det som er viktig å huske er at det faktisk er teamene som har bedt FIA om å stramme inn reglene, så FIA bør ikke få skylden for at dette kommer nå.

Meldinger som ikke er tillatt (enten via radio eller pitboard)

  • En konkurrents sektortider eller hvor på banen en konkurrent er raskere eller tregere.
  • Justering av innstillinger for «power-unit» (dvs motor, energigjenvinningssystem og styringselektronikk)
  • Justering av power-unit for å resette systemene.
  • Justering av girkasseinnstillinger.
  • Girkasseinnstillinger (vil bare bli håndhevet fra Japans GP og utover).
  • Balansering av SOC (“State of charge", dvs. ERS-batteriets ladenivå eller justering av ytelsen).
  • Innstillinger av bensingjennomstrømming (fuel flow)
  • Informasjon om behov for å spare bensin.
  • Informasjon om dekktrykk eller temperaturer (vil bare bli håndhevet fra Japans GP og utover).
  • Informasjon om differensialinnstillinger.
  • Oppsett knyttet til clutchposisjon ved løpsstart og depotstopp.
  • Informasjon om clutchinnstillinger, f.eks. inngrepspunkt (“bite point”)
  • Informasjon om burn-outs før løpet starter.
  • Informasjon om bremsebalansen eller Brake By Wire-innstillinger.
  • Advarsel om bremseslitasje eller temperaturer (vil bare bli håndhevet fra Japans GP og utover).
  • Valg av førerens standardinnstillinger (unntatt i tilfeller der det er et klart identifisert problem med bilen).
  • Svare på direkte spørsmål fra føreren, f.eks. "Bruker jeg riktig momentinnstilling (torque map)?"
  • Alle meldinger som ser ut til å være kodet.

Meldinger som er tillatt (for å unngå tvil)

  • Kvittering for at føreren har oppfattet en melding
  • Runde eller sektortid-detaljer
  • Rundetid-detaljer om en konkurrent.
  • Tidsdifferanse til en konkurrent under trening eller løp.
  • "Push hard," "push now", "du kjemper med xx", eller lignende.
  • Hjelp med å varsle trafikk under trening eller løp.
  • Å oppgi tidsdifferanser mellom biler i kvalifiseringen, slik at føreren kan posisjonere bilen bedre for en “ren” runde.
  • Punkteringsvarsel.
  • Dekkvalg ved neste pitstopp.
  • Antall runder en konkurrent har kjørt på et dekksett under et løp.
  • En konkurrents dekkvalg.
  • Indikasjon om et mulig problem med en konkurrents bil under et løp.
  • Opplysninger om en konkurrents sannsynlige løpsstrategi.
  • Gule flagg, blå flagg, Safety Car eller andre sikkerhetsvarsler.
  • Safety Car-vindu.
  • Regelbrudd av fører eller konkurrent, f.eks. misset en sjikane, kjørt utenfor banen, om tidsstraff kan bli brukt etc.
  • Melding om at DRS er aktivert eller deaktivert.
  • Håndtering av feil med DRS-systemet.
  • Justering av frontvingens innstilling ved neste pit stop.
  • Våt bane, olje eller skrot i visse svinger.
  • Når fører skal kjøre inn i pit.
  • Påminnelser om å se etter hvite linjer, kjegler eller vektlysene når fører kjøre inn eller ut av pit.
  • Påminnelser om banemarkeringer.
  • Videresende meldinger fra Race Control.
  • Informasjon om skader på bilen.
  • Antall runder som gjenstår.
  • Instruksjoner fra teamet å bytte posisjon med andre førere.
  • Testsekvensinformasjon under treningsøktene, f.eks aero-mapping.
  • Værinformasjon.
  • Varsel om å kjøre i pit for å bryte løpet

En ganske omfattende liste, som det sikkert vil bli mye diskusjon om utover høsten.

Det blir interessant å se om dette får større konsekvenser for noen av førerne enn for andre. Statistikken viser i alle fall at Mercedes har et mye større antall radiomeldinger enn de andre teamene, med Red Bull på en klar andreplass. Kanskje førerne deres trenger mer hjelp enn de andre?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar