fredag 19. september 2014

FIA utsetter deler av radioforbudet til 2015

charlie-whitingFIAs liste over radiomeldinger som ikke lenger er tillatt ble ikke godt mottatt av teamene, og førte til et langt og hektisk møte mellom Charlie Whiting og teamsjefene i Singapore i går kveld. Resultatet er at FIA nå tar ett skritt tilbake, og stryker en rekke av forbudsmeldingene fra lista - inntil videre. 

For selv om både team og førere (i alle fall de fleste) var positive til forbudet mot radiomeldinger som skal bidra til at føreren forbedrer sine prestasjoner, ble sjansene for å pådra teamene omfattende og kostbare motorhavarier for store til at de kunne godta en del av punktene.

Teamene var spesielt bekymret for at førerne ikke ville klare å holde kontroll med status på batterier og energigjenvinningssystemer, samt at de ville mangle viktig informasjon om f.eks. tilstanden til bremser og girkasse. Startprosedyren i F1 er også svært komplisert, og hvis førerne ikke fikk hjelp med innstillingene mente man at faren for startkaos ville være stor.

Dessuten er det noen team som fortsatt bruker den gamle typen display på rattet, og førerne deres ville derfor få en ulempe i forhold til de som har det nye displayet med plass til mer informasjon.

FIA har derfor besluttet å utsette punktene som forbyr teamene å gi føreren råd som retter seg mot justeringer som gjelder bilens tekniske ytelse (innstillinger av motor, bremser o.l.) til neste sesong. Punktene som forbyr teamene å hjelpe føreren med selve kjøringen opprettholdes, og innføres fra Singapores GP som planlagt. 

Her er en ny liste over meldinger som er forbudt, enten de gis over radio eller via pitboard:

  • Sporvalg
  • Kontakt med kantstein (kerbs)
  • Parametre for oppsett av bilen for spesielle svinger
  • Sammenligning av sektortider med andre førere
  • Kurvehastighet sammenlignet med andre førere
  • Girvalg sammenlignet med andre førere
  • Girvalg generelt
  • Bremsepunkter
  • Graden av bremsing sammenlignet med andre førere
  • Graden av bremsing og bruken av bremser generelt
  • Bilens stabiltet under innbremsing
  • Gasspådrag sammenlignet med andre førere
  • Gasspådrag generelt
  • Bruk av DRS sammenlignet med andre førere
  • Bruk av forbikjøringsknappen
  • Kjøreteknikk generelt

Hovedpoenget med innstrammingen opprettholdes altså, dvs at førerne heretter selv må finne ut hvordan de skal kjøre for å forbedre rundetidene eller komme seg forbi konkurrentene.

Dermed skulle vel alt være klart – eller?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar