tirsdag 6. mai 2014

Interne kamper kan også være spennende

Hamilton_44Fire løp ut i sesongen ser det meste ut til å gå i retning av at Mercedes kan gjøre rent bord. Fortsetter trenden kan Hamilton og Rosberg bli like dominante i 2014 som Senna og Prost var i 1988. Da vant de to McLaren-førerne alle løpene unntatt ett.

Det som kanskje kan holde spenningen oppe en stund til, er kampen de to Mercedes-førerne imellom. Men da må Rosberg skjerpe seg, for Hamilton har allerede vunnet tre løp mot Rosbergs ene. Og i det løpet måtte Hamilton bryte, så Rosberg fikk seieren billig. Men kampen mellom de to blir interessant å følge utover i sesongen.

I F1 er det å slå sin teamkollega det aller viktigste for en fører, og i teamene bak Mercedes er det også mange interne kamper som er i ferd med å vise seg. Noen har vært varslet på forhånd, mens andre er ganske uventet.

Ferrari
Den kampen de fleste har sett fram til er den mellom Alonso og Räikkönen hos Ferrari. To av de beste førerne i ett av de antatt beste teamene skulle garantert bli en thriller av de sjeldne. Men slik er det ikke blitt, i hvertfall ikke enda.

Ferrari har nok en gang bygget en bil som ikke henger med de aller beste, og det er noe Räikkönen ikke liker å bruke energi på. Men Alonso tar som vanlig en dårlig bil som en personlig utfordring, og har vært totalt dominerende i teamet så langt. Tredjeplassen i Kinas GP er langt mer enn det F14T’en egentlig er god for. 

Finner Ferrari en løsning på Räikkönens problemer, kan imidlertid Alonso fort få mer intern konkurranse enn han liker.

Red Bull
Hos de regjerende mestrene er den interne kampen enda mer interessant, etter hvert som Daniel Ricciardo fortsetter å imponere på bekostning av sin bejublede teamkollega med fire verdensmesterskap i beltet.

Vettel har hittil innrømmet at han er blitt slått på ærlig vis, og sier at han sliter med å finne ut av den nye bilen. Men fortsetter det sånn er det nok ikke lenge før noen begynner å spørre om hvor mange av titlene hans som kom på grunn av en god bil og ikke på grunn av førerens kvaliteter.

Kan det tenkes at bortfallet av Adrian Neweys geniale eksosforsterkede marktrykk gjør at Vettel ikke helt skjønner hvordan en normal F1-bil skal kjøres, mens Ricciardo aldri har hatt de samme hjelpemidlene, og derfor ikke må lære seg en ny kjørestil?

For hvis Vettel virkelig er den store føreren mange har hevdet, må jo Ricciardo ha potensiale til å bli enda bedre?

McLaren
De fleste hadde vel regnet med at den danske nykommeren, Kevin Magnussen, skulle bli frakjørt av Jenson Button, som er inne i sin femtende F1-sesong. Men sånn har det ikke blitt, og så langt har de to vært omtrent like gode,

Hvis ikke teamet får orden på utviklingen av bilen blir det neppe så mange flere poeng å hente i år. Så det kan hende det blir vanskelig å skille de to - langt nede på resultatlistene.

Men talentene står i kø hos McLaren, og forventningene hos teamledelsen (les: Ron Dennis) er enorme. Den av de to som blir hengende etter på poengtabellen kan fort oppleve at kontrakten ikke blir fornyet.

Williams
Hos Williams fortsetter Valtteri Bottas å imponere. Så langt har finnen et lite overtak på sin mye mer erfarne teamkollega, Felipe Massa - både psykologisk og på poengtabellen. Men begge to har vært uheldige ved flere anledninger, og mange poeng er gått tapt allerede.

Men når alt klaffer kan det bli morsomt for både team og førere. Bare de ikke blir involvert i flere situasjoner der den ene får beskjed om å slippe den andre forbi. Det har de allerede gjort en gang for mye i år.

Toro Rosso
Red Bulls juniorteam har også en nykommer og en mer erfaren fører, og det var vel ikke mange som trodde at Daniil Kvyat skulle ta opp kampen med Jean Eric Vergne allerede fra sesongstart.

Men den unge russeren har markert seg ved å ta poeng i tre av de fire første løpene, noe hans franske kollega ikke har klart. Hvis dette fortsetter kan det spøke for Vergnes videre karriere, for Helmut Marko pleier ikke å vente lenge med å sparke førere som ikke henger med.

Som sagt: den første en fører må slå er sin egen teamkollega.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar