søndag 13. april 2014

Nytt team i 2015! Eller to? Eller ingen?

Gene-Haas-NASCAR-F1FIA’s World Motor Sport Council hadde møte i Marokko (!) før helga, og der besluttet de blant annet å gi klarsignal til ett av de to teamene som har søkt om å få kjøre F1 fra neste år.

Samtidig går FIA videre med undersøkelsene om den andre søkeren, som kaller seg Forza Rossa. Dette skal være et statsstøttet team fra Romania, med den gamle HRT-sjefen Colin Kolles i spissen.

Bak teamet som har fått klarsignal står amerikaneren Gene Haas, medeier i NASCAR-teamet Stewart-Haas, der blant annet Danica Patrick er en av førerne.

Mange husker sikkert forrige gang et amerikansk team skulle inn i F1. Da gikk det helt på trynet, for US F1 klarte aldri å skaffe nok penger til å få bygget noen bil. Men ifølge amerikanske medier er penger neppe noe problem denne gangen, for Gene Haas har etter sigende svært dype lommer.

Det er kanskje ikke så rart han har nok penger, for Haas ble i 2006 dømt til to års fengsel for skattesnyteri, sammensvergelse og trusler mot vitner. Han slapp ut etter kort tid, mot at resten av dommen ble omgjort til husarrest. Det passer jo godt inn i miljøet – han kan sikkert gi Bernie noen tips.

Gene Haas er gründer og eier av Haas Automation, en av verdens største produsenter av CNC-utstyr (datastyrte verktøymaskiner) for industrien. Selskapet har en omsetning på over en milliard dollar i året, og tjener gode penger. Haas eier også en av verdens mest avanserte vindtuneller - Windshear - i North Carolina, noe som helt klart kommer godt med når man skal bygge F1-biler.

Det nye teamet – foreløpig med navnet Haas Racing Developments - skal ha base i Kannapolis, North Carolina, vegg i vegg med NASCAR-fabrikken til “søsterteamet” Stewart-Haas. Hvis Haas Racing blir en realitet, blir de det første amerikanske teamet i F1 siden Haas-Lola (ingen familierelasjoner) deltok i sesongene 1985 og –86.

Da det i vinter ble kjent at Haas hadde søkt om å få starte opp med et F1-team, sa ryktene at han hadde en avtale med Dallara om bygging av chassiet (noen som husker hvordan det gikk med Dallara-chassiene til HRT?), mens Ferrari skulle levere drivverket.

Nå sier Haas at han har snakket med både Mercedes og Ferrari om levering av motorer, men at ingen ting er avgjort ennå. Hvor chassiet skal komme fra har han ikke sagt noe om, men det er vel ikke helt usannsynlig at de skal bygge dem selv.

Men uansett hvem som skal gjøre hva, så kommer vel 2015-sesongen for tidlig for Haas? Hvis alt skal bygges opp fra bunnen av, så er vel 2016 et mer realistisk mål. Men i realiteten er det vel mer fornuftig å kjøpe ett av de eksisterende teamene som sliter. Oppkjøpskandidatene er flere.

Etter at Marussias eiere besluttet å droppe superbilprosjektet sitt med samme navn, har ikke lenger F1-teamet noen egentlig funksjon, så de er sannsynligvis åpne for å selge. Og Tony Fernandes har sagt klart fra at han ikke kommer til å beholde sitt Caterham-team, dersom de ikke leverer resultater i løpet av 2014. Ingen ting tyder på at de grønne bilene skal dukke opp i riktig ende av griden i år heller, så et salg kan komme tidligere enn vi har regnet med. Til sist har vi Lotus, som for tiden lever på Pastor Maldonados oljepenger. Når de tar slutt, er vel alternativene for Genii Capital enten å legge ned eller å selge teamet. Ingen manko på fiks ferdige F1-team, med andre ord.

Så vi skal kanskje være glade dersom 2015-sesongen starter med like mange team som i år, men med ett eller to nye navn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar