tirsdag 29. april 2014

Fremskritt

montezemoloFremskritt kan være  vanskelig å oppdage. Noen ganger skjønner vi det med en gang, mens det andre ganger tar litt tid før vi forstår at noe er et framskritt. Ta f.eks. røykeloven. Da den ble innført i Norge var svært mange negative til den. Men etter noen år innså de fleste at loven faktisk var et fremskritt, og mange andre land har senere innført noe lignende.

Sånn er det kanskje også med de nye hybridmotorene i F1. Nå i starten er det mange som klager og synes det var noe stort tull å skrote de gamle v-åtterne til fordel for v-seksere med turbo og batterier. De vil ha tilbake de gamle motorene. Ja, egentlig vil de vel tilbake til tiden med tolvsylindrede motorer.

Det går for sakte, sier noen. Det er for lite lyd, sier andre. Det er for mye fokus på å spare bensin, sier Luca di Montezemolo (som nok er mest opptatt av å vri oppmerksomheten bort fra at Ferrari har gjort en dårlig jobb med sine egne motorer).

Men allerede nå er det mye som tyder på at det nye motorreglementet er noe vi kommer til å kalle et fremskritt, tross alt. Folk trenger bare litt tid for å skjønne det.

Ta bare det siste løpet i Shanghai. Det var ikke det mest spennende F1-løpet i historien, men etter det som skjedde i Bahrain to uker før, blir jo det meste en nedtur.

Men faktum er at hvis ikke en surrekopp ikke hadde flagget av løpet en runde for tidlig, ville Lewis Hamiltons offisielle vinnertid over 56 runder blitt 1t 36min 52,810sek. Sammenlign det med løpene i fjor og året før, og du vil se at årets løp tok mindre enn 30 sekunder lengre tid. Det er under en halv prosent ytelsestap. Og dette ble oppnådd med et forbruk av 33 prosent mindre bensin. Det må vel være et fremskritt?

Og alle som har fulgt F1 en stund vet at det skjer en utvikling hele tiden, så det er ganske sikkert at bilene vil gå en god del fortere før sesongen er over. Og det vil skje uten at de bruker mer bensin. Fremskritt, eller?

Når det gjelder lyden skal jeg ikke uttale meg ennå, for det vi hører under tv-sendingene er vanskelig å dømme etter. Men etter Monacos GP om vel tre uker regner jeg med å kunne si hva jeg mener om den saken.

2 kommentarer:

  1. 100% enig med det du skriver. Men lyden er faktisk mye verre i år. Jeg var og så løpet i Malaysia, og der kunne man faktisk se bilene komme oppover langstrekka lenge før man hørte dem. Malaysian Supercup som hadde oppvisningsløp låt mye bedre med sine lamborghinier og aston martiner. Det blir liksom ikke helt det samme fysiske nærværet som man hadde før.

    SvarSlett
  2. Ja, jeg er spent på å få høre det med egne ører i Monaco. Mulig det blir puslete. Men på pluss-siden så slipper man jo å bruke ørepropper :-) Var på Monza for to år siden og der var det ikke mulig å være i nærheten av banen uten beskyttelse. Det var faktisk mange dB over smertegrensen. Kanskje noe midt imellom da og nå hadde vært passelig.

    SvarSlett