torsdag 3. april 2014

Forbruksmateriell

Renault V6 turboI fjor hadde hver fører lov til å bruke åtte motorer i løpet av sesongen, før han ble straffet for det. I år omfattes hele power unit’en (dvs hybridmotor-pakken) av reglene, samtidig som grensen er satt ned til fem tillatte bytter.

Hver enhet i en power unit teller for seg, og når en av enhetene byttes for sjette gang vil føreren bli flyttet ti plasser ned på griden. Hvis en annen enhet deretter byttes for sjette gang er straffen fem plasser nedflytting.

En power unit består av disse seks elementene:

  • ICE - Internal Combustion Engine (forbrenningsmotor)
  • TC - Turbo Charger (turboen)
  • MGU-K  - Motor Generator Unit – Kinetic (generatoren som samler opp energi fra bremsene)
  • MGU-H - Motor Generator Unit – Heat (generatoren som samler opp varmeenergi fra turboen)
  • ES - Energy Store (batteriene)
  • CE - Control Electronics (styringselektronikken)

Dersom hele power unit-en byttes på en gang, må føreren starte fra pitlane.

Her er en liste som ble lagt ut av FIA i dag, som viser forbruket av de forskjellige motorelementene etter to løp:

PowerUnits

Som vi ser har Sebastian Vettel hatt et stort forbruk av elektronikkbokser allerede, så han kan lett komme i trøbbel senere i sesongen: Og de to Caterham-førerne må nok regne med å måtte starte bakerst ganske ofte utover i sesongen, hvis de fortsetter å bytte enheter i samme tempo som hittil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar