mandag 14. april 2014

Bakslag for Red Bull i retten?

Infinity Red Bull logoI dag var dagen for det viktige møtet i FIAs hovedkvarter i Paris, der Red Bull skulle forsøke å få omgjort dommernes beslutning om å diskvalifisere Daniel Ricciardo fra Australias GP.

Som kjent valgte Red Bull å se bort fra FIAs homologerte gjennomstrømmingsmåler, fordi de mente den ga motoren mindre drivstoff enn de tillatte 100 kg/t. I steden brukte de sine egne datamodeller for å beregne forbruket, noe som ifølge det tekniske reglementet ikke er tillatt uten at  den godkjente måleren har sviktet helt, og FIAs tekniske delegerte har godkjent det.

Etter å ha skumlest referatet fra møtet, kan jeg ikke si at Red Bull har forbedret sjansene til å få saken omgjort – snarere tvert imot. At Red Bull selv fortsatt mener at de burde få lov til å bestemme om FIAs måler er bra nok, fordi bilen deres ville gå for sakte med den lovlige måleren, er neppe noe FIAs dommere kommer til å legge vekt på. Noen nye bevis kan jeg ikke se at brusfabrikantene har lagt frem.

Fra vondt til verre?
Mercedes, Lotus, McLaren, Williams og Force India stilte også med representanter på møtet. Advokaten som representerte Mercedes minnet retten om at BAR i 2005 ble utestengt i to løp for å ha jukset med bensinmengden i tanken, og hevdet at det Red Bull hadde gjort i Melbourne var enda verre. De trosset klare instrukser fra FIAs representanter, og i tillegg forsøkte de å erstatte en godkjent, fysisk måling med sin egen beregning.

Advokaten minnet også om at FIAs sportsreglement åpner for at appellretten har full anledning til å utmåle en strengere straff dersom protesten ikke tas til følge. Det betyr at dommerne kan se på løpsdommernes grunnlag for diskvalifikasjon på nytt, og vurdere om straffen burde ha vært strengere.

Dersom FIA beslutter å avvise Red Bulls protest, og i tillegg finner det bevist at Red Bull helt klart har forsøkt å jukse, kan det hende at protesten kan bli dyrere enn det Red Bull-ledelsen hadde tenkt seg. For hvis FIAs dommere da velger å bruke BAR-saken som presedens, kan det bety både utestengelse og tap av poeng for Red Bull.

I morgen faller dommen
FIAs representanter har sagt at det vil komme en dom i saken allerede i morgen, mens en full forklaring på domsavsigelsen ikke vil komme før i slutten av uka.

Vi venter i spenning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar