mandag 7. april 2014

Bahrains GP 2014 – en thriller av de sjeldne

Mercedes Bahrain 2014Etter at de to første løpene i år ble mindre spennende enn vi hadde håpet, var det mange som hadde begynt å klage på F1’s nye miljøvennlige profil. Men så kom Bahrains GP og snudde alle de negative spådommene på hodet.

Løpet ble ett av de mest spennende og innholdsrike på flere år, med forbikjøringer og tette fighter gjennom det meste av løpet. Og hvem tenker vel egentlig på at motorlyden er litt lavere når det som skjer ute på banen er så spennende?

Så mye raskere enn konkurrentene som Mercedes er for tiden, kunne det lett ha blitt kjedelig med de to sølvpilene alene helt i front. Men all ære til teamledelsen hos Mercedes, som lot være å legge seg opp i kjøringen og lot de to førerne gjøre opp om førsteplassen på en fair måte. Før sesongen var det mest snakk om Ferraris to toppførere og deres innbyrdes kamp om lederrollen, men nå ser det ut for at Lewis og Nico kommer til å stjele oppmersomheten fra Kimi og Fernando.

For hos Ferrari går ting akkurat like dårlig som det har gjort de siste årene. Og hva gjør Luca di Montezemolo da? Jo, han sutrer og kaller F1 for “Formula boredom”. Ferrari-sjefen mener at drivstoffbegrensningene er dumme, og at det gjør løpene kjedelige fordi førerne tvinges til å trille rundt på banen omtrent som drosjesjåfører. Men det sa han før Bahrains GP startet. Etter løpet blir den uttalelsen en smule malplassert, for det virket ikke som om førerne tenkte spesielt mye på å spare bensin i kampens hete.

Men det er ikke bare hos Ferrari det sytes og klages. Red Bull har heller ikke fått sving på sakene i år, og når man vil ta oppmerksomheten bort fra at man har gjort en dårlig jobb selv, så er det enkleste å klage og prøve å få endret reglene til sin fordel. Men det krever enstemmighet fra teamene, og hvorfor skulle Mercedes være interessert i å gi konkurrentene bedre muligheter til å hente inn forspranget?

Men det er i alle fall artig å se at Sebastian Vettel får tøff konkurranse fra sin nye teamkollega. Daniel Ricciardo kjørte seg opp fra 13. til 4. plass i Bahrain. Det er imponerende.

Synd for vårt alles kjære Williams at Pastor Maldonado valgte å torpedere Esteban Gutierrez’ Sauber rett etter at både Bottas og Massa hadde vært inne og skiftet dekk. For den ubeleilige Safety Car-perioden ødela strategien for begge to, og istedenfor tredje- og fjerdeplass ble det syvende og åttende på de to Martini-gutta. Men bilene går bra, så de får satse på full klaff i Shanghai.

Men den enes død osv… Det var artig å få en Force India inn på tredjeplass, og enda artigere at det var Sergio Perez som tok plassen etter de to Mercedesførerne. Meksikaneren ble som kjent sparket fra McLaren svært sent i fjor til fordel for danske Kevin Magnussen, og fikk plassen hos inderne med et nødskrik. Fra et McLaren i krise til et Force India på vei oppover. Perez er nok fornøyd med teambyttet, tross alt.

Tilbake til hendelsen med Maldonado: Jeg registrerer at han i tillegg til å få 10 sekunder stop and go i selve løpet, også vil bli flyttet fem plasser ned på griden i Kinas GP. Han får også tre straffeprikker på superlisensen. Men sett i forhold til at Daniel Ricciardo fikk ti plasser nedflytting i Bahrain fordi teamet hans ikke skrudde fast et hjul ordentlig i Malaysia, er vel fem plasser for en torpedering litt i minste laget?

Men Maldonados blackout var jo et viktig bidrag til å gjøre slutten av Bahrains GP ekstra spennende, så vi får vel se gjennom fingrene på at han slipper billig unna.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar