tirsdag 4. mars 2014

Spekulasjoner før sesongstart

Formula One World ChampionshipSist søndag ble den siste testen avsluttet i Bahrain. Neste gang vi ser bilene er i Melbourne om knappe to uker. Og da er det alvor!

Det er alltid artig å se på testresultatene og prøve å rangere teamene ut fra det som er oppnådd – både av rundetider og av kjørte kilometer. Analysen pleier sjelden å stemme, men man må jo stikke frem hodet og mene noe.

Derfor, her er min vurdering av tingenes tilstand før Australias GP:

Mercedes AMG
Har imponert ved alle testene, med bra rundetider både med mye og lite bensin ombord. Fikk en del tekniske problemer under den siste testen, men er likevel den største favoritten når sesongen starter.

Williams
Raskeste rundetid, flest runder (438) og færrest tekniske problemer av alle under den siste testen i Bahrain. Drar nytte av at Mercedes har levert dem en driftssikker og sterk drivlinje. Årets outsider.

Ferrari
Ikke like raske som Mercedes og Williams, men “best of the rest” – uten å imponere. Hadde en del tekniske problemer som de må løse før Australias GP.

Force India
På nivå med Ferrari når man ser på rundetidene, og det teamet som kom nærmest Williams når det gjelder antall kjørte runder (402). Har store fordeler av at Mercedes er kommet lengst av de tre motorleverandørene i utviklingen, og kan ta mange poeng hvis alt klaffer.

McLaren
Var blant de raskeste under de to første testene, men fikk mange problemer i den siste omgangen. Men de har ressurser nok til å komme sterkt tilbake, og finner de ut av feilene kan de fort være oppe blant de beste igjen.

Toro Rosso
Det raskeste og mest stabile av de Renaultdrevne teamene når man ser testene under ett. Er likevel langt unna det nivået som må til for å være en trussel for de beste. Det viktigste blir kanskje å fullføre Australias GP uten feil.

Red Bull
De regjerende mestrene har hatt en katastrofal innledning på sesongen, og har ikke vært i nærheten av å fullføre det planlagte testprogrammet. De har knapt fått kjørt en full løpssimulering, og rundetidene de har fått til har også vært langt unna konkurrentenes. Sektortidene har vist at bilen er svært rask, men når kjølingen ikke er god nok så vinner de ingen løp. Men vi vet at Red Bull har store ressurser, så vi kan ikke avskrive dem i år heller.

Sauber
Sveitserne har valgt å ligge lavt og følge sitt eget program under testene. Har konsentrert seg om å kjøre løpssimuleringer istedenfor å briljere med raske rundetider. Har kjørt flest runder av teamene med Ferrarimotor, men må finne mer fart før de blir noen trussel for de beste.

Marussia
Det russiskeide teamet har grunn til å se frem mot sesongstarten, etter at de både satte brukbare rundetider og fikk kjørt et akseptabelt antall runder på den siste testen. Hvis flere av konkurrentene får problemer kan de kanskje ta sine første poeng i Melbourne.

Caterham
Har ikke imponert noen under testene, men klarte i alle fall å bli det Renault-motoriserte teamet som kjørte flest runder i Bahrain. Men hva hjelper det når rundetidene er på GP2-nivå?

Lotus
Helt nederst finner vi Lotus, som bærer preg av å ha vært “på hæla” i hele vinter. Pengemangel, personellflukt og svak ledelse har endt opp med en bil med dårlig driftssikkerhet og svake rundetider. Dersom de ikke forbedrer seg står de i fare for å ikke klare 107-prosentgrensen i den første kvalifiseringen. Kimi Räikkönen visste nok hva han gjorde da han forlot det synkende skipet i fjor.

Konklusjon
I de siste 10-15 årene har vi blitt vant med at de aller fleste bilene har fullført hvert eneste løp. Dette blir det slutt på i år. Mye tyder på at vi får tilstander som ligner det vi hadde i den forrige turbo-æraen, med mange havarier og heldige backmarkere som tar poeng bare fordi de fullfører.

Hvis man skal komme med en spådom ut fra det som har vært vist på testene, må det være at Mercedes og Williams vil konkurrere om de første plassene, ihvertfall i de første løpene. Muligens kan Ferrari og McLaren blande seg inn tetkampen – hvis de klarer å fullføre.

At noen av teamene med Renault-drivverk kan ta poeng i Melbourne virker ikke særlig sannsynlig. Det må i så fall væreToro Rosso, hvis de skrur ned effekten og har litt flaks.

Men som vi har sett før: testresultatene stemmer ikke alltid med virkeligheten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar