torsdag 13. mars 2014

Nye kvalifiseringsregler og flere dekk

PirellidekkI et forsøk på å unngå at enkelte førere står over Q3 for å spare dekk, har FIA gjort flere justeringer i kvalifiseringsreglene. Den viktigste endringen er kanskje at alle som kommer til Q3 heretter må starte løpet med dekkene de brukte på sin raskeste runde i Q2.

Dessuten vil alle førerne få utdelt ett ekstra sett av de mykeste dekkene Pirelli har valgt til løpet, men disse kan bare brukes etter spesielle regler.

Førerne som ikke kommer til Q3 – dvs de som kvaler inn fra P11 til P22 – kan bruke de ekstra dekkene i selve løpet. De ti som kommer til Q3 kan bruke ekstradekkene der, men de får ikke bruke dem i løpet. Egne kvaldekk for Q3, med andre ord. Og som nevnt må de ti første starte løpet med dekkene de brukte da de satte sin raskeste tid i Q2.

Tanken med dette er at de som kommer seg til Q3 skal kunne “gi alt” for å ta pole, uten å måtte bekymre seg for å ødelegge dekkstrategien i løpet. Egentlig har vel ikke dette vært noe stort problem, men det er jo ikke noe negativt å ha ekstra dekk til Q3. Kanskje de supermyke “kvaldekkene” fra gamle dager også kommer tilbake?

En annen endring er at lengden på Q1 vil bli redusert fra 20 til 18 minutter, mens Q3 utvides til 12 minutter. Dette gjøres for at alle førerne skal ha mulighet til å gjøre to forsøk i Q3.

Slik jeg har forstått det vil de nye F1-hybridene ikke kunne gjøre to maksrunder etter hverandre, fordi de vil ha tømt batterireservene på den første runden. Dermed må de bruke neste runde til opplading, og trenger dermed mer tid enn før. Dette kan jo gjøre kvalifiseringen enda mer interessant – og ikke minst mer hektisk.

Jeg hører forresten at det meldes fra Melbourne at flere team vurderer å stå over lørdagens treningsomgang. Det de er redd for er at det skal oppstå feil på motor eller hybridsystem som de ikke rekker å reparere i tide til kvalifiseringen. Å bytte en komplett “power unit” i de nye bilene har vist seg å ta mye lenger tid enn de to timene det er mellom treningen og kvalifiseringen på lørdag.

I dag er det ikke noe krav om å kjøre FP3, men hvis det blir vanlig å stå over denne omgangen så kommer vel FIA med en regel om dette også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar