torsdag 6. februar 2014

Kimi og Fernando er enige om én ting

Ferrari F14T Kimi FernandoDet har lenge vært hevdet at årets biler ville bli mye vanskeligere å kjøre enn de gamle. Først og fremst på grunn av et mye større elektrisk krafttilskudd og dermed også mye høyere dreiemoment på lavere turtall, men også på grunn av dårligere marktrykk og hardere dekk enn før.
Enkelte førere har vært ganske klare på at de regnet med å måtte endre kjørestil fullstendig, og det har også kommet en del informasjon fra førere som har testet de nye bilene i simulator. Det var derfor interessant å høre hvor forskjellig en del førere uttalte seg etter den første testen.
Mens enkelte - som f.eks. Jenson Button og Valtteri Bottas - lovpriste kjørbarheten til de nye bilene, sa Fernando Alonso på sin side at han ikke syntes de nye reglene hadde forandret bilens oppførsel spesielt mye. «No big difference, to be honest,» sa han etter å ha kjørt 58 runder men den nye Ferrarien. «Det er noen flere ting å passe på enn i fjor, men det tror jeg vi blir vant med ganske fort». Kimi Räikkönen sa omtrent det samme som sin nye teamkollega (men brukte færre ord).
Adrian Sutil, som nå kjører for Sauber, sa at bilen føles helt annerledes, og at det merkes hver gang man skifter gir. «Det handler ikke lenger om å bruke hele turtallsområdet, men kraften er mer i midten av området. Man kan gire tidligere, og bruke forskjellige gir i samme sving. Det spiller ikke så stor rolle», sa han. «Dessuten har vi åtte gir, så turtallsbegrensningen slår aldri inn på slutten av rettstrekkene. Du kan kjøre bortimot 400 km/t med denne giringen, så det er veldig spesielt.»
Felipe Massa (Williams) synes også det er stor forskjell fra i fjor. Han mener at kombinasjonen av mindre marktrykk, dårligere feste og mer dreiemoment vil føre til problemer i svingene. «We will see a lot of sideways this year», sa han etter testen. «Motorene er annerledes, dreiemomentet er annerledes og kraften kommer på en annen måte. Alt er annerledes.»
Massa var også opptatt av at bremsene ikke fungerer slik han er vant til. Nå er det elektronisk kontrollerte bremser, såkalt «brake-by-wire»*, og de oppfører seg på en annen måte, synes brasilianeren. Han sier at de nye bremsene er uvant, og at han må forandre måten han bremser på.
Det som er interessant å merke seg er at det bare er de to Ferrari-førerne som ikke synes den nye bilen er særlig mye annerledes å kjøre enn de er vant med. Det bekrefter kanskje at Kimi og Fernando er større naturtalenter enn de andre, og rett og slett bare tilpasser kjørestilen sin til bilen.
*) Grunnen til at et elektronisk styrt bremsesystem er innført er at den nye ERS-K har en mye større oppsamling av energi fra bremsene på bakhjulene. Dette medfører mye større variasjon i bremsekraften enn med det gamle KERS-systemet, og man har derfor valgt å bruke elektronikken til å måle hvor hardt føreren trår på pedalen, og justere bremseeffekten ut fra hvor mye energioppsamlingssystemet allerede bremser hjulene.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar