mandag 24. februar 2014

Hva kan vi lese av testene?

nico-rosberg-mercedes-bahrainAlle vet jo at testene før sesongstart ikke gir et riktig bilde av hvor teamene står i forhold til hverandre. Men i år er det i alle fall tydelig at noen er kommet lengre i utviklingen enn andre.

Den første testen - i Jerez - var ikke mye å bry seg om, bortsett fra at det var tydelig at de Renault-motoriserte teamene fikk lite ut av de fire testdagene.

Forrige ukes test i Bahrain var derfor desto viktigere. Som utenforstående vet vi som vanlig ingen ting om drivstoffnivå, dekktyper eller aeropakker, og det er derfor umulig å vite hvem som egentlig har den raskeste bilen. Men det er ganske lett å se hvilke biler som er driftssikre og hvem som sliter med teknikken.

Selv med alle forbehold ser det ut for at Mercedes har den raskeste bilen, fulgt av McLaren og trolig Ferrari. Bak disse ser det ut for at vi finner Williams og Force India.

Det samme mønsteret går igjen når det gjelder driftssikkerheten. Mercedes og McLaren ser ut til å ha forholdsvis få problemer, og teamene med Mercedes-framdrift har til nå lagt flere test-kilometre bak seg enn de med Ferrari og Renault-motorer har klart til sammen.

Så langt tyder derfor det meste på at de Mercedes-drevne teamene har et visst forsprang på konkurrentene.

Men det er ennå en testomgang igjen, og det er fortsatt mulig for Red Bull og de andre med Renault-motorer å ta igjen noe av de tapte kilometrene. Og får de først orden på driftssikkerheten er det farlig å avskrive både Red Bull og Lotus.

For som det det gamle F1-jungelordet sier: “it’s easier to make a fast car reliable than to make a reliable one fast “

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar