torsdag 30. januar 2014

Problemene fortsetter for Red Bull

Dag 3 på Jerez fortsatte i samme spor som dagen før for de fleste teamene. Bilene med drivlinjer fra Mercedes og Ferrari fikk kjørt verdifulle runder, mens de Renault-drevne teamene fortsatte å slite med driftsproblemer.

Jean-Eric Vergne fikk riktignok kjørt 30 runder med sin Toro Rosso, men verken Caterham eller Red Bull fikk til noe mer enn enkeltrunder for systemsjekk.

Hos Red Bull er det etter hvert blitt klart at det er kjøling av batteri og ERS-enhet som er problemet, og teamet har forsøkt å løse det med å lage en del nye hull i karrosseriet. Ikke egentlig noe de kan gi Renault skylden for altså.

Det sies at Adrian Newey er reist tilbake til England og tegnebrettet sitt for å finne en endelig løsning på saken. Kanskje ikke uventet at de fikk dette problemet, for Newey er jo kjent for å pakke ting svært tett i bilene han konstruerer.

McLaren i fokus
McLaren-rear-suspensionEtt av de store samtaleemnene i Jerez har vært McLarens spesielle bakhjulsoppheng, som inkluderer en slags “luftblokkerere” som skal hjelpe til med å føre luft inn i diffuseren.

Det at McLaren stadig setter de beste rundetidene på Jerez – i dag var det Kevin Magnussen som toppet lista – gjør sikkert sitt til at konkurrentene blir mistenksomme.

Når noen har funnet på noe de andre teamene ikke har tenkt på, så fører det til to ting: Konkurrentene setter i gang med å kopiere løsningen, samtidig som de ber FIA om å vurdere om oppfinnelsen er lovlig. Det skjer nå også.

Hvis ikke FIA bestemmer seg for å forby McLarens bakhjulsoppheng før sesongstart, kan det hende konkurrentene velger å legge inn protest under Australias GP.

Marussia på banen
Marussia dukket endelig opp på Jerez med sin MR03 – deres første med drivlinje fra Ferrari.
Marussia MR03Akkurat det så ikke ut til å hjelpe dem i dag, for Max Chilton fikk bare kjørt fem installasjonsrunder – og uten å få registrert noen rundetid. Men det er jo en begynnelse.

Som bildet viser har også Marussia laget en bil med en utstikkende “pigg” i fronten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar