tirsdag 7. januar 2014

Lotus står over testen på Jerez. Mistenkelig…

heikki-kovalainen-lotus_brasil_2013Lotus F1 meldte i går – til de flestes store overraskelse - at de ikke kommer til å delta på den første testen, som skal kjøres på Jerez i Spania i dagene fra 28. til 31. januar. I steden vil deres nye E22 debutere på den andre testen, i Bahrain i midten av februar.

Ifølge Nick Chester, teknisk direktør hos Lotus, er dette helt udramatisk. Fraværet fra testen skyldes ganske enkelt at tidspunktet ikke passer inn i utviklingsplanene deres for den nye bilen, sier han.

Men det er jo grunn til å spørre om forklaringen virkelig er så enkel? I år er det flere tekniske endringer enn noensinne, med ny motor, mer avansert hybridteknologi, ny girkasse og ny aero som skal testes. Og dessuten kommer Pirelli med dekk som har helt nye spesifikasjoner.

Det meste av dette er helt nytt for teamene, og det å miste en tredjedel av den tilgjengelige testtiden kan ikke bety annet enn at Lotus kommer til å henge etter når sesongen starter. Derfor tviler jeg på at det var planlagt at de skulle stå over Jerez.

En stor fordel med den første testen er at den kjøres i Spania. Dermed er det relativt enkelt å få tak i nye deler fra fabrikken i England hvis det skulle bli nødvendig. Bahrain er tross alt litt lenger unna. Dessuten skal de to testomgangene i Bahrain foregå med bare fire dagers mellomrom, så hvis det blir behov for å gjøre modifikasjoner er det liten tid å gjøre det på. Og sesongstarten er jo da bare noen uker unna.

En annen sak er at et motorhavari - som de fleste regner med vil skje i starten - lett kan bety at en halv testdag er ødelagt. Å stå over de fire første testdagene kan derfor bli kostbart for Lotus.

Apropos motorer; det er ennå ikke kommet noen bekreftelse på at Lotus har fått i stand noen avtale om motorleveranse fra Renault, slik planen har vært. Kan det være dette som gjør at de ikke er i stand til å delta på den første testen? Og skyldes dette i så fall at Lotus ikke har råd til å betale det Renault forlanger?

Uavklarte spørsmål som dette gjør at man begynner å lure på om Lotus har større problemer enn de vil innrømme.

Jeg har en følelse av at Kimi Räikkönen gjorde lurt i å forlate Lotus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar