onsdag 1. januar 2014

Godt nytt F1-år!

fyrverkeri-malaysia-2014Så er vi endelig i gang med 2014, og kan for alvor begynne å telle ned til sesongstarten. I slutten av januar går den første testen av stabelen, og Australias GP er i dag «bare» 71 dager unna.

Det som dessverre har preget nyhetsbildet de siste dagene har vært Michael Schumachers alvorlige skiulykke. Heldigvis høres det nå ut for at legene er begynt å se litt lysere på situasjonen, selv om de fortsatt omtaler den som “kritisk, men stabil”. Faren er altså langt fra over. Selv vi som ikke er blant Schumachers største fans håper selvfølgelig at han vil bli frisk igjen, og at han ikke får varige men av ulykken.

Men tilbake til F1-sesongen 2014, som innebærer en revolusjon på flere måter. Bilene vi for første gang får se i aksjon på Jerez vil som vanlig være en god del forandret fra året før, men det er under skallet de virkelig store endringene skjer. 1,6-liters turbomotorer erstatter de gamle V-åtterne, samtidig som mye mer energi skal gjenvinnes og brukes til å levere flere ekstra kilowatt over lengre tid enn før. Bensinforbruket skal reduseres med minst 30 %, og Formel 1 skal fremstå som miljøvennlig og moderne.

Hensikten med omleggingen er blant annet å forsøke å tiltrekke seg flere bilprodusenter, som til nå har holdt seg unna Formel 1 fordi teknologien ikke har vært relevant for vanlige biler. Men FIA håper nok også at F1 skal få et bedre og mer moderne image, som kan gjøre nye sponsorer interessert i å investere i sporten. Men omleggingen blir kostbar for teamene, og pengemangelen er i ferd med å bli akutt for alle, unntatt de fire store. 

Om de nye reglene vil få den ønskede effekt gjenstår å se, men faktum er at Honda allerede har bestemt seg for å gjøre comeback i 2015 som motorleverandør til sin gamle partner, McLaren. Det er i hvert fall en god begynnelse, og tyder på at interessen kan ta seg opp.

For å markere at energigjenvinning og miljø er en viktig del av F1 snakker FIA ikke lenger om motorer, men om «power-units» i regelverket. Hele pakken med motor, turbo, eksosanlegg, batterier, gjenvinningssystem (ERS) og kontrollelektronikk regnes nå som en komplett power-unit, som hver fører bare kan bruke fem av i løpet av sesongen. Hver enkelt del av “uniten" kan byttes individuelt, men bare innenfor de fem som er tillatt. Bruk av flere enheter enn tillatt betyr nedflytting på griden. Det vil vi ganske sikkert få se en del av når vi kommer litt ut i sesongen.

Som om det ikke var nok med en total omlegging av de tekniske reglene, kom FIAs nye “Strategy Group” med en rekke nye, omstridte endringer i sportsreglementet rett før jul. Blant annet har de bestemt at det skal gis doble poeng i det siste løpet, noe svært mange synes er både useriøst og usportslig på dette nivået. Og signalene fra enkelte høye herrer tyder på at vedtaket kan bli omgjort allerede før sesongen starter. Ja takk, gjerne!

Jeg skal ta for meg detaljene i de viktigste endringene - både i det tekniske og det sportslige reglementet - i en liten “serie” artikler i løpet av de nærmeste ukene, så følg med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar