torsdag 23. januar 2014

F1 2014: Nye regler (4)

FIA-flaggI slutten av juni i fjor vedtok FIAs World Motor Sport Council (WMSC) en del endringer og tillegg i sportsreglementet for Formel 1.

I desember hadde FIAs nye «F1 Strategy Group» et møte der de vedtok en del uventede og omdiskuterte regelendringer.

Og i dag hadde WMSC et nytt møte, der det ble vedtatt enda noen saker som innføres i år.

Her er en oversikt over det viktigste nye reglene for 2014, med vedtakene fra WMSC i juni først.

Prikker på lisensen
Det skal innføres et system med straffeprikker for førerne. Det vil bli utdelt fra en til tre prikker for hver forseelse, avhengig av alvorlighetsgrad, og dersom en fører samler opp mer enn 12 prikker vil han bli utestengt fra det neste løpet. Prikkene vil automatisk bli fjernet 12 måneder etter at de ble gitt.

Testing
Det vil nå bli tillatt med fire to-dagers tester i løpet av sesongen. Dette kommer istedenfor de åtte «markedsføringsdagene» og den tre dagers «young drivers test» som har vært tillatt de siste årene. Testene skal gjennomføres i Europa tirsdag og onsdag etter avtalte løp, for å sikre at teamene ikke må bruke flere ressurser enn nødvendig.

Mindre bruk av vindtuneller
Det er innført kraftige restriksjoner på hvor mye tid teamene kan ha vindtunellene sine i gang for å teste aerodynamikk. FIA pålegger teamene å bruke CFD (datasimulering) isteden, for å redusere utgiftene, og også gjøre det mulig for to team å dele på en vindtunell.

Ekstra treningsdekk
Hver fører vil nå få tildelt ett ekstra sett dekk som kun kan brukes i løpet av de første 30 minuttene av fredagstreningen. Dette innføres for å oppmuntre teamene til å sende bilene ut også på fredagen, uten at de skal behøve å bekymre seg over dekkforbruket.

Pitstopp
Det er ikke lenger tillatt å bruke motorisert utstyr for å løfte bilen under et pitstopp.

Av sikkerhetsgrunner kreves det også at alt teampersonell som jobber med bilen under et pitstopp skal bruke hjelm. Dette gjelder både under kvalifisering og løp.

Hastighet i pitlane
Hastighetsbegrensningen i pitlane, som tidligere har vært 60 km/t under fritreningene og 100 km/t under kvalifisering og løp, er nå satt til 80 km/t for hele løpshelga. Unntak fra dette er løpene i Melbourne, Monaco og Singapore, der den nåværende hastighetsbegrensningen på 60 km/t for hele helga opprettholdes.

F1 Strategy Group sine vedtak:

Kostnadsbegrensninger
Det etableres en arbeidsgruppe bestående av representanter fra FIA, FOM og teamene, skal legge fram et forslag til en felles, maksimal kostnadsramme for teamene. Målet er at forslaget skal kunne godkjennes innen utgangen av juni 2014, med gyldighet fra januar 2015.

Dette er nok egentlig det aller viktigste som ble besluttet på dette møtet, for det er blitt stadig flere team som sliter med å holde tritt med «de fire store» i utviklingskappløpet. Men denne saken kom i skyggen av et par andre, mer kontroversielle vedtak som ble gjort på det samme møtet.

Faste startnummer
Denne saken er kanskje ikke så omstridt, men har likevel ført til masse skriverier og spekulasjoner i media. Alle førerne skal heretter ha faste startnummer som de skal bruke resten av karrieren – så lenge de kjører i F1.

Den regjerende verdensmesteren har fått velge startnummer først, og så har de andre valgt etter rekkefølgen de plasserte seg i fjorårets mesterskap. Startnummer 1 er reservert for den til enhver tid regjerende mester, men han er ikke nødt til å bruke det.

Egentlig spiller vel startnumrene liten rolle i dag. De er jo uansett blitt så små at det er vanskelig å se dem på bilene. Men det er klart at den nye regelen vil spare mange penger for teamenes markedsavdelinger, for når føreren får beholde startnummeret så slipper de å kaste en masse caps og T-skjorter etter hver sesong.

Se hvilke startnummer førerne har valgt

Enda en ny straff
På møtet i desember ble man enige om å innføre en fem-sekunders straff for mindre forseelser. På dagens møte i WMSC ble det bestemt at denne straffen kan tas i forbindelse med et ordinært pitstopp. Bilen skal ganske enkelt stå stille i fem sekunder før mekanikerne starter med det planlagte dekkskiftet, og dermed unngår man at en liten forseelse fører til ekstra tidstap for førerne.

Det betyr at dersom føreren har gjort unna sine planlagte pitstopp når han blir tildelt en fem-sekunders straff, må han ta en ekstra tur innom pitlane, og straffen blir mye strengere. Notat til førerne: Husk å gjøre unna de dumme tingene tidlig i løpet!

Tidsstraffer på ti sekunder eller mer må fortsatt sones med et separat stopp i pitlane.

Premie for flest pole positions
Det skal settes opp en premie til den føreren som har hatt flest pole positions i løpet av sesongen. Dersom flere førere står likt, vil antall andreplasser bli tatt med i beregningen (og så videre nedover).

Doble poeng
Det ble besluttet at det skal gis doble poeng både i fører- og konstruktørmesterskapet for det siste løpet i sesongen. Tanken er at man tror at dette vil holde på spenningen i mesterskapet helt til slutt. Denne beslutningen har fått F1-fans over hele verden til å gå fullstendig av skaftet, og med god grunn.

Det må være lov å spørre hvorfor de kommer med dette akkurat i år, samtidig med at det innføres nye motorer og masse ny teknologi. Kunne de ikke ha ventet med de doble poengene til de fikk se hvordan alle de andre endringene slo ut først?

Med alle de tekniske nyhetene som kommer, er det forventet (og sannsynlig) at det vil bli mange havarier på motor og drivverk i år. Med doble poeng i Abu Dhabi betyr det at et mekanisk problem blir dobbelt så kostbart for fører og team i dette ene løpet.

Og hvorfor skal en femteplass i Abu Dhabi være mer verdt enn en andreplass på Spa? Eller: hvorfor er en seier i Monaco mindre verdt enn en tredjeplass i Abu Dhabi?

Forkjemperne – med Bernie i spissen - sier at systemet innføres for å holde spenningen oppe helt til det siste løpet, og at regelen er lik for alle. Men hvis man skulle være helt sikker på at ingen ting skulle bli avgjort før i det siste løpet, burde det vel vært 1000 poeng for en seier i Abu Dhabi. Det ville fortsatt være likt for alle, eller...?

Statistisk er det lite som tyder på at doble poeng i det siste løpet vil gi oss en annen mester enn med det gamle poengsystemet. I løpet av de siste 20 årene ville vi fått tre endringer: I 2012 ville Fernando Alonso slått Sebastian Vettel, i 2008 ville Felipe Massa tatt tittelen fra Lewis Hamilton, og i 2003 ville Kimi Räikkönen ha vunnet foran Michael Schumacher.

Men regelen er kommet for å bli – i hvertfall denne sesongen.

På dagens møte
I dag hadde FIAs WMSC et nytt møte, der de vedtok å øke vektgrensen på bilene med 1 (ett) kilo, til 691 kg. Dette fordi de nye Pirelli-dekkene er blitt tyngre enn man hadde forventet da reglene ble utarbeidet.

Det ble også bestemt at førerne ikke lenger skal ha lov til å parkere bilen ute på banen etter løpet for å spare bensin. Dette har blitt ganske vanlig i det siste, fordi teamene har vært redd for at det skal bli for lite bensin igjen på tanken til at FIA skal få tatt den reglementerte prøven. Og da blir føreren disket.

Men i disse bensinøkonomiske tider vil ikke FIA lenger ha noe av dette, og vil derfor ikke godta bensinmanko som gyldig grunn for å stoppe rett etter målgang. Det betyr at teamene må beregne en litt større bensinreserve enn før, slik at førerne har nok bensin til å kjøre en ekstra runde i sakte fart etter løpet. Stopper bilen blir føreren disket.

Dermed tror jeg de viktigste endringene for årets sesong skal være behandlet, og vi kan begynne å se fram mot den første testen.

Her er de tidligere artiklene om regelendringene:
1. Power units  |  2. Girkasse og bremser  |  3. Chassis og aero

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar