tirsdag 14. januar 2014

F1 2014: Nye regler (3)

Red Bull blurHer kommer del tre i gjennomgangen av de nye reglene for 2014-sesongen. Del 1 og 2 handlet om motor, turbo, girkasse og andre mekaniske ting. Denne gangen skal det handle om endringer regelverket for chassis og aerodynamikk.

De viktigste endringene er at både front- og bakvingen blir mindre enn i fjor, og at den fremste delen av nesen blir mye lavere. Dessuten har man endret reglene for plassering av eksosutslippet, for nok en gang å forsøke å hindre bruken av eksosgassene til det man kan kalle «eksos-avhengig aerodynamikk», som har vært et svært viktig element i teamenes streben etter å øke bilenes marktrykk de siste årene.

Lavere frontparti
Det vi trolig først vil legge merke til med årets biler, er at fronten (nesen) kommer til å være mye lavere enn før. Maksimumshøyden er faktisk senket med hele 36,5 cm - fra 55 cm i fjor til 18,5 cm i år. Hovedhensikten med dette er å redusere faren for at nesen skal treffe i siden på en annen bil ved kollisjon, men betyr også at luftstrømmen under bilen vil bli kraftig redusert.

Fasongen på den fremre delen av chassiset er definert av tre punkter: et punkt foran cockpitens åpning, som kan ligge maksimalt 625 mm over gulvet i bilen, skottet foran førerens føtter, som kan ha en maksimal høyde på 525 mm, og enden av den støtabsorberende nesen, som ligger omtrent en meter lenger frem. Det punktet er nå altså senket til 185 mm. Det betyr at i løpet av en lengdemeter skal høyden senkes 34 cm. Det blir neppe særlig vakkert, og noen hevder at årets Formel 1-biler vil ligne maurslukere. Men vi venner oss sikkert til det.

Mindre vinger
Den andre viktige endringen foran på bilene er frontvingen, som har blitt redusert i bredden med 75 mm per side (fra 180 cm totalt til 165 cm). Det er ikke så mye, men det vil påvirke aerodynamikken kraftig, og vil gjøre det mye vanskeligere å få sendt luftstrømmen rundt utsiden av forhjulene.

Kanskje vil frontvingen dermed også bli litt mindre utsatt for skade. Nå havner den i alle fall litt innenfor forhjulene.

Bakvingen vil også bli litt forandret fra i fjor. Det øverste planet (hovedvingen) skal være litt mindre enn i fjor, og den ekstra såkalte «beam wing» (under hovedvingen) – som har vært brukt til å «koble sammen» luften mellom diffuseren og hovedvingen - er nå forbudt.

Sentralt eksosutblås
De nye reglene tillater bare ett eksosrør, med spesifisert dimensjon. Røret skal munne ut 170-185 mm bak bakakselen og 350-500 mm over bilens gulv, og skal være plassert innenfor 100 mm av bilens senterlinje.

For å hindre at eksosen brukes som aerodynamisk virkemiddel sier reglene også at de siste 150 mm av eksosrøret skal peke oppover i fem graders vinkel. Av samme grunn er det heller ikke tillatt å ha karosserideler (flaps e.l.) i området bak eksosrøret.

Større radiatorer
Selv om de nye motorene er mindre og dermed har mindre behov for kjøling, vil faktisk radiatorene - og dermed også luftinntakene i sidepodsene - bli større enn før. Dette skyldes for det første at intercooleren til turboen vil kreve mye luft, og også at den økte batterikapasiteten i hybridsystemet vil kreve mer kjøling. I det hele tatt er det å få tilstrekkelig kjøling det som forventes å bli den største utfordringen for teamene i år.

Vil bilene gå saktere?
Mye tyder på at de nye motorene - med tilskudd fra hybridsystemet - vil gi omtrent like mye krefter som i fjor, om ikke litt mer.

Det er beregnet at de nye aeroreglene medfører en reduksjon av marktrykket med 10-15%, og et grovt anslag sier at 10% reduksjon betyr ett sekund per runde. Bilene vil også være 50 kilo tyngre, noe som tilsvarer cirka 1,5 sekunder. Det betyr at man vil starte sesongen med biler som går ca. 3 sekunder saktere enn i fjor.

Men straks teamene får jobbet litt med frontvingen regner ekspertene med at noe av tapet vil bli hentet inn igjen – men kanskje ikke mer enn ett sekund i løpet av sesongen.

Mye avhenger også av dekkene. Pirelli er bekymret for at det økte dreiemomentet vil ødelegge dekkene, og de kan derfor komme til å legge seg på den sikre siden med gummiblandingene. Det vil i så fall øke rundetidene ytterligere.

Men uansett er det vel bare å vente og se hvor lenge det går før ett av teamene finner et smutthull i reglene denne gangen også, og kommer med smarte løsninger som alle de andre må forsøke å etterligne. Eller som FIA vil forby.

Neste artikkel vil handle om endringer i sportsreglementet.

Les også: Del 1 – Power unit | Del 2 – Girkasse, bremser m.m.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar