torsdag 9. januar 2014

F1 2014: Nye regler (2)

F1 gearboxHer fortsetter gjennomgangen av de nye reglene som innføres til 2014-sesongen. Del 1 handlet om motorene - eller «power units» - som FIA kaller kombinasjonen av motor og gjenvinningssystem. Denne gangen skal jeg ta for meg resten av «mekanikken» .

Åtte gir og fast utveksling
Det tekniske reglementet har de siste årene hatt en bestemmelse om at bilene skulle ha syv gir + revers, og det har vært tillatt å gjøre endringer i girutvekslingene for hvert løp. Hvert team har faktisk hatt lov til å bruke inntil 30 forskjellige girutvekslinger i løpet av en sesong. Hver girkasse måtte vare i fem løp, ellers ble føreren straffet med fem plasser nedflytting på griden. Nå blir reglene enda strengere.

For det første blir det nå krav om åtte gir (fortsatt pluss revers), og utvekslingene blir i tillegg «låst» for hele sesongen. Teamene må melde inn til FIA før sesongen starter hvilke utvekslinger de har valgt, og da blir det disse som må brukes i alle 19 løpene. Det er imidlertid gjort et lite unntak for 2014 - da får teamene lov til å endre girutvekslinger en gang i løpet av sesongen.

Nå må førerne bruke samme girkasse i seks påfølgende løp, og ulovlig bytte av girkasse gir fortsatt fem plasser nedflytting på griden. Men det er lov å bytte tannhjul dersom FIAs tekniske delegerte godkjenner at det skyldes fysisk skade på delene.

Et resultat av de nye reglene er at teamene kommer til å velge utvekslinger slik at det i praksis blir syv gir som brukes i hvert løp, d.v.s. at førerne ikke bruker førstegiret på Monza, mens det åttende giret ikke blir brukt i Monaco.

Høyere vekt
Vekten av de nye «power unitene» – bl.a. større batterier og mer kjøling – har ført til at FIA har økt minimumsvekten på bilene til 690 kg (642 kg i 2013)

Teamene som har de tyngste førerne ønsket å øke vektgrensen med enda noen kilo, men forslaget ble nedstemt i et møte i desember. En regelendring så nært inntil sesongstart forutsetter at alle teamene er enige, og det hevdes at både Ferrari, Mercedes og Lotus stemte mot forslaget. Synd for folk som Button og Hülkenberg, som er litt tyngre enn de andre.

Elektronisk bremsejustering
Systemet som gjenvinner energi fra bremsene – det som før het KERS - er nå blitt til ERS-K og er blitt dobbelt så kraftig. Å gjenvinne så mye energi under nedbremsing vil påvirke bremseeffekten på bakhjulene svært mye, og gjør det vanskelig for førerne å regulere bremsebalansen.

FIA har derfor tillatt at man kan bruke et elektronisk bremsekontrollsystem for bakhjulene. Elektronikken skal motvirke bremseeffekten av ERS-K ved å justere bremsekraften på bakhjulene, slik at førerne slipper å justere bremsekraftfordelingen manuelt.

Neste artikkel vil handle om chassis og aerodynamikk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar