mandag 25. november 2013

Ferdig for i år

Vettel_Webber_brasil_2013Sesongens siste løp er kjørt, med et resultat som forventet. Sebastian Vettel vant dette løpet også - slik han har gjort helt siden sommerferien. Da gikk Pirelli som kjent tilbake til fjorårsdekkene, og Red Bulls RB9 ble en vinnerbil med Vettel bak rattet. Den fortsatt unge tyskeren er i full gang med å slå mange av Michael Schumachers “uslåelige” rekorder, og F1 er i ferd med å bli like kjedelig og forutsigbart som det var for ti år siden.

En som derfor søker nye utfordringer er Vettels teamkollega, Mark Webber. Brasils GP var Webbers siste i F1. Han slutter etter 215 løp, og med 9 seire. Neste år skal han kjøre sportsvogner for Porsche. Vi får håpe den sympatiske australieren får noen flere seire før han gir seg med motorsport, det har han fortjent.

Kanskje ble 2013 siste sesong i F1 for Sergio Perez og Paul di Resta også, men det får vi ikke vite før mer av førerkabalen er lagt. Det offentliggjøres stadig nye førerkontrakter, så det kan fortsatt komme noen overraskelser.

Det som definitivt er sikkert er at vi ikke kommer til å høre mer fra V-åtterne i F1. Neste år blir de erstattet av V-seksere med turbo og energigjennvinning. Når det i tillegg kommer flere viktige regelendringer på aerosiden, kan det bli store forskjeller mellom teamene neste år. (Jeg planlegger å legge ut mer info om reglene for 2014 senere, så følg med.)

V8-forbudet betyr samtidig at Cosworth gir seg som motorleverandør i F1. Det ble rett og slett for dyrt og risikabelt for dem å konstruere en helt ny motor for et så lite marked. Dermed blir det bare Renault, Mercedes og Ferrari-motorer på griden neste år. Men i 2015 kommer Honda tilbake. Det er det nok mange som ser frem til – ikke minst McLaren-fansen.

Men først kan vi jo glede oss til mars 2104.

Endelige poengtabeller 2013

Oppdatert oversikt førerkontrakter 2014

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar