mandag 7. oktober 2013

Ferskingene følger i Webbers fotspor

Charles-Pic_KoreaMark Webber fikk som kjent sin tredje reprimande for året i Singapore, og ble derfor flyttet ned ti plasser på griden i Koreas GP. Ingen andre førere hadde da fått mer enn én reprimande, og vi regnet derfor med at Webber ville bli den eneste “straffedømte” i år. Så feil kan man ta.

For i løpet av Koreas GP klarte både Jules Bianchi og Charles Pic det kunststykket å pådra seg to reprimander hver, og med en fra før vil begge to bli nedflyttet ti plasser i Japans GP. Nå betyr jo ikke det all verden for disse to, som starter nesten bakerst uansett, men straff er straff…

Først fikk Pic en reprimande under treningen på lørdag, da han overså et varsel om å stoppe for veiing. Så fikk Bianchi en under kvalifiseringen, for å ha vært i veien for Paul di Resta. Og så fikk begge hver sin reprimande i selve løpet, for ikke å ha saktnet farten tilstrekkelig i gulflaggsoner. Dermed blir det straff i Japan.

Som om ikke det var nok, fikk begge teamkollegene deres også hver sin reprimande i løpet, etter at dommerne registrerte at de ikke hadde saknet farten tilstrekkelig mens Safety Car var ute. Men verken Max Chilton eller Giedo van der Garde har pådratt seg noen reprimander tidligere, så foreløpig er de trygge.

Frikjent
Van der Garde var også i dommernes søkelys for å ikke ha slakket opp i en gulflaggsone, men ble frikjent etter nærmere kontroll av telemetridataene.

Frikjent etter løpet ble også Sergio Perez, som ble etterforsket for to “hendelser” i løpet; en med Felipe Massa og en med Paul di Resta. Det samme ble Adrian Sutil, som ble ettergått for påkjørselen av Mark Webber. Det viste seg imidlertid at han ikke hadde bremset senere enn de andre, men at bremsene hadde låst seg.

Saktegående farkost
Av andre hendelser i Koreas GP, er vel den artige brannbilen som ble sendt ut på banen i forbindelse med brannen i Webbers bil den mest minnerike. FIA har senere bekreftet at løpsleder Charlie Whiting hadde gitt klarsignal til dette, under forutsetning av at det ble varslet med hvite flagg, som forteller førerne at det er et saktegående kjøretøy ute på banen.

Men Whiting hadde sett for seg at brannbilen skulle sendes ut fra posten i sving 3 – like ved Webbers brennende bil, og ikke fra sving 2 – rett foran lederbilene. FIA har tatt ansvar for misforståelsen, og arrangørene vil ikke bli straffet for hendelsen. Men morsomt var det…

Vettel igjen
Etter Sebastian Vettels seier i Korea er det for øvrig bare teoretiske sjanser for at han ikke skal bli verdensmester i år også. Vinner han i Japan neste helg er mesterskapet definitivt avgjort. Gjesp…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar