onsdag 11. september 2013

Endelig offisielt: Kimi Räikkönen tilbake til Ferrari

kimi-raikkonen-ferrariI går kveld meldte Felipe Massa via Twitter at han ikke skal kjøre for Ferrari etter denne sesongen, og i dag fikk vi bekreftelsen på at det blir Kimi Räikkönen som skal overta etter brasilianeren.Kontrakten skal være på to år (ett år med opsjon for ett år til).

Räikkönen har altså valgt å vende tilbake til Ferrari – teamet han ble verdensmester med i 2007, og som betalte ham 100 millioner for å slutte i 2009, ett år før kontrakten utløp. Da hadde italienerne fått Fernando Alonso med sponsoren Santander på kroken, og Kimis tjenester var ikke lenger ønsket.

Men nå har tydeligvis Ferrari-ledelsen revurdert sine planer, og henter Kimi inn igjen - kanskje for å legge større press på Alonso. Det er kanskje også blitt viktigere enn før å ha to førere som tar poeng, slik at Ferrari kan vinne konstruktørmesterskapet og dermed få større inntekter. Massas form har vært ganske variabel, og han har ofte vært best når det ble snakk om ny kontrakt.

Ferrari skal ha vurdert mulige erstattere for brasilianeren i lang tid, og sto til slutt igjen med Kimi Räikkönen og Nico Hülkenberg. Og når det konkrete tilbudet endelig kom på bordet, valgte altså Kimi å gå til Ferrari fremfor å bli hos Lotus. Synd for Lotus, men forståelig sett fra Kimis ståsted.

Kimi hadde krevd av Lotus-ledelsen at dersom han skulle fortsette, måtte både de tekniske og økonomiske ressursene bli styrket til neste år, noe de ikke har klart å gi ham garantier for. At deres høyt ansette tekniske sjef, James Allison, gikk til Ferrari tidligere i år, kan også ha bidratt til at Kimi bestemte seg for å følge etter.

Ferrari får altså to verdensmestre i teamet neste år. Det tror jeg aldri de har hatt før, så det blir interessant å se hvordan de vil håndtere det. Vanligvis har de hatt en klar førstefører og en “nummer to”, men nå blir det nok to likestilte førere. Det spørs om det vil fungere med Kimi og Fernando.

Alonso ville at Ferrari skulle beholde Felipe Massa, og flere “hendelser” i det siste tyder på at han har vært ganske frustrert etter at han fikk beskjeden om at Kimi kunne være på vei inn. Spanjolen skjønner nok at Kimi ikke vil spille andrefiolin, og at meldinger som “Fernando is faster than you” ikke vil fungere med finnen i den andre bilen.

Alonso er beryktet for å ha problemer med å takle teamkolleger som er like raske som ham. Bare tenk på 2007-sesongen sammen med Lewis Hamilton hos McLaren. Og selv om han sier til pressen at han ikke bryr seg, så har han nok vurdert alternative løsninger. 

Men det eneste konkurransedyktige alternativet med ledig plass akkurat nå er Lotus, og hvis de ikke ble vurdert som bra nok av Kimi, er de vel neppe bra nok for Alonso heller. Så med mindre Lotus i løpet av kort tid skulle klare å få Renault til å stille opp med sponsormidler og teknisk støtte, slik Kimi forlangte, blir nok Alonso værende.

Slik det ser ut i dag har altså Lotus en plass ledig. Og det er to åpenbare konkurrenter til denne: Nico Hülkenberg og Felipe Massa - med “The Hulk” som favoritt.

‘The silly season’ er langt fra over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar