tirsdag 9. juli 2013

Mercedes tapte mest på dekk-omleggingen

Mercedes W04Etter dekk-eksplosjonene på Silverstone ble FIA og Pirelli som kjent enige om å gjøre en del endringer, som ble iverksatt allerede fra Tysklands GP.

Endringene, som i tillegg til at bakdekkene fikk kevlar-kord istedenfor stålkord, også gikk ut på å nekte teamene å kjøre med ekstremt lavt lufttrykk og store cambervinkler. Dessuten ble det satt en stopper for at teamene kunne kjøre med bakdekkene på motsatt side av det Pirelli hadde konstruert dem for.

Dette har helt tydelig rammet Mercedes hardt, for etter å ha vunnet  de to siste løpene fikk de store problemer på Nürburgring. 

Og ifølge teamsjef Ross Brawn er det forbudet mot å snu om på bakdekkene som har gitt Mercedes den største tilbakegangen. Til nyhetsbyrået AFP har Brawn sagt at muligheten til å bytte om på bakdekkene var en fin måte å fjerne spenninger i dekkene på. Det de gjorde var å kjøre kvalifisering med dekkene på “riktig” side, og så flytte dem over på motsatt side. Dermed var dekkene fine igjen til løpet.

Men nå er dette - og flere andre “triks” - ikke lenger lov, og på Nürburgring så vi hva som skjedde med de to Mercedes-bilene. Til tross for pole position hadde Lewis Hamilton ikke en sjanse til å hevde seg blant de beste, og både han og Nico Rosberg hadde problemer med overoppheting og dårlig feste.

En annen stor taper etter omleggingen så ut til å være Force India, som hadde oppnådd gode resultater med de opprinnelige dekkene, men som slet på Nürburgring. Lotus så på sin side ut til å ha tjent på det som har skjedd, og var i bedre form enn på lenge.

Men dette kan fort forandre seg, for allerede til Ungarns GP om tre uker kommer Pirelli med en helt ny kombinasjon av 2012 og 2013-dekk. Resten av sesongen blir det etter alt å dømme kevlar-kord både foran og bak - som i 2012, men med samme gummiblanding som har vært brukt hittil i år.

Kanskje dette vil hjelpe Mercedes tilbake til toppen igjen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar