mandag 29. juli 2013

Mens jeg var på ferie…

Lewis-Hamilton-Ungarn-2013To ukers feriereise - med lavt fokus på F1 -  er avviklet. Men jeg kom tilbake akkurat tidsnok til å få sett et spennende Ungarns GP, der Lewis Hamilton tok sin første seier for Mercedes.

Kimi Räikkönen tok sin femte andreplass i år, mens Sebastian Vettel måtte nøye seg med tredjeplassen. Dermed er det fortsatt en viss spenning i kampen om førermesterskapet, selv om Vettel må gjøre noen tabber for at det skal bli virkelig spennende.

Personlig synes jeg det var svakt å dømme bort Romain Grosjean for den dristige forbikjøringen av Felipe Massa, selv om det kanskje stemmer at han hadde alle hjulene utenfor banemarkeringen. Selv Massa syntes straffen var unødvendig. Men dommerne var nok redde for at det kunne bli brukt mot dem ved et liknende tilfelle senere, dersom de lot det passere.

Da var det vel bare rett og rimelig at Grosjean ikke tapte noen plasseringer på den andre straffen han fikk, for påkjørselen av Jenson Button. Den straffen var helt på sin plass, men 20 sekunder tillegg i tiden etter målgang påvirket ikke plasseringen hans. Sånn sett kan man kanskje si at Grosjean endte med den straffen han fortjente, men at han fikk den for feil forseelse.

Hyggelig å konstatere at Pastor Maldonado tok årets første poeng for Williams. Etter en opptur i fjor, har ingen ting fungert for dem i år. Kanskje det endelig går riktig vei for den gamle storheten.

Ellers har dette skjedd mens jeg var borte:

Bernie har etter lang tids etterforskning endelig blitt siktet av tyske myndigheter for korrupsjon i forbindelse med salget av F1-rettighetene fra den kriserammede Bayern Landesbank til de nåværende eierne, CVC. Det virker ikke som om Bernie tar anklagene så veldig hardt, så han har vel som vanlig noe gjemt oppe i ermet som han kommer frem med når det blir alvor. Foreløpig er det “bare” en siktelse, og Bernie og advokatene hans har frist til midten av august med å svare på anklagen.

Marussia har som ventet fått en avtale med Ferrari om motorleveranse fra 2014. Dermed er det bare Lotus og Sauber som ikke har en motorleverandør klar for neste sesong.

Pat Symonds har erstattet Mike Coughlan som teknisk direktør hos Williams. Couchlan tar på den måten ansvaret for de dårlige resultatene teamet har hatt i år. Pat Symonds er en gammel ringrev, som har stått bak flere mesterskapstitler både hos Benetton og Renault. Han ble utestengt fra F1 i fem år for å ha vært involvert i Piquet-skandalen i Singapores GP 2008, og har den siste tiden vært konsulent for Marussia.

James Allison, tidligere teknisk direktør hos Lotus, har etter mye fram og tilbake endelig offentliggjort at han skal begynne hos Ferrari i september. Tittelen hans blir “Chassis Technical Director”. Pat Fry, som er ansvarlig for chassisavdelingen i dag, vil få den nyopprettede stillingen som “Director of Engineering”. Begge skal rapportere direkte til teamsjefen, Stefano Domenicali.

Paddy Lowe, tidligere teknisk direktør hos McLaren, har begynt i sin nye jobb hos Mercedes. Foreløpig skal han bare være “på opplæring”, men Ross Brawn har annonsert at han kommer til å trappe ned og overlate teamsjefjobben til Lowe. Brawn har ikke sagt noe om når han skal slutte, men det kan skje allerede før neste sesong.

Østerrikes GP er på vei tilbake på kalenderen. Dieter Mateschitz har blitt enig med Bernie om et løp på Red Bull Ring (tidligere A1-Ring / Österreichring) fra neste år. Det er visstnok Mateschitz selv som skal betale for moroa, og løpet skal kjøres den 6. juli 2014. Det hevdes imidlertid at det fortsatt er mye som må avklares før det kan bli noe løp, bl.a. er det strenge støyrestriksjoner for banen som myndighetene må gi dispensasjon for. Et løp i Østerrike betyr at et annet løp må bort, men mer om det senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar