tirsdag 2. juli 2013

Dekkhistorien ruller videre

Toro_Rosso_Pirelli_SilverstoneDekk-eksplosjonene på Silverstone er et tydelig bevis på at Pirelli har havnet mellom barken og veden når det gjelder utvikling og test av dekkene de leverer til F1.

På den ene siden har reglene hindret dem i å teste dekkene på en moderne F1-bil med relevant downforce, og på den andre siden har de samme reglene gjort det mulig for enkelte team å blokkere for et bytte til det Pirelli mener er sikrere dekk. Teamsjefene er redde for at teamene de leder skal bli mindre konkurransedyktig dersom dekkene forandres, og bruker vetoretten reglene gir dem. Men når det går til h*****e og dekkene blir en sikkerhetsrisiko, er det Pirelli som må ta imot all kjeften alene.

Men etter hendelsene på Silverstone har FIA-president Jean Todt skjønt alvoret, og innsett at noe må gjøres. Derfor er det nå besluttet at den lenge planlagte “Young Drivers Test” også skal brukes til å teste dekk, og at teamenes faste førere skal få lov til å delta. F1-førerne får imidlertid kun lov til å teste dekk for Pirelli, og FIA skal sende egne representanter for å overvåke at de ikke tester andre ting.

Dette er selvsagt en dårlig nyhet for de unge førerne, som får mindre kjøretid, men akkurat nå er det nok dårlig klima for å sutre om slike ting. Testen er blitt et nødvendig tiltak for å få roet gemyttene og komme til bunns i dekkproblemene. 

Young Drivers Test, som tilfeldigvis (og heldigvis, når man ser på omstendighetene) også skal kjøres på Silverstone, går av stabelen i dagene 17-19. juli, og FIA har antydet at den muligens kan bli utvidet med en ekstra dag.

Testen er et skritt i riktig retning, men før vi kommer så langt skal Tysklands GP kjøres på Nürburgring. FIA har bedt Pirelli om å garantere at dekkproblemene fra Englands GP ikke vil dukke opp her også, men det er vanskelig å se at italienerne kan gi en slik garanti. De hadde neppe sett for seg det som skjedde på Silverstone heller.

Men Jean Todt kommer Pirelli i møte med å si at FIA omgående vil fjerne den delen av sportreglementets artikkel 12.6.3, som sier at dekkene ikke kan endres i løpet av sesongen uten at teamene enstemmig har godkjent det. Det var dette punktet som gjorde at Force India, Ferrari og Lotus kunne nekte Pirelli å gjøre de endringene de ønsket tidligere i år.

Pirelli har lenge ønsket å gå bort fra årets dekk med stålkord og tilbake til fjorårets kevlar-kord, men har altså ikke fått lov til det av de tre ovennevnte. Men når dekkleverandøren nå har fått ordre av FIA om å gjøre endringer av sikkerhetshensyn, samtidig som reglene skal endres, har ikke teamene lenger noe de skulle ha sagt. Dermed har Pirelli frihet til å gjøre de endringene de mener de må gjøres, og det klart at de kommer til å gjøre noen trygge valg for å sikre at de unngår mer negativ publisitet.

I dag varslet de at de vil levere nye bakdekk med kevlar-kord til Nürburgring, mens framdekkene fortsatt vil være de samme som før, d.v.s. med stålkord. Men til Ungarns GP i slutten av juli sier Pirelli at de vil gå tilbake til fjorårets konstruksjon, så da blir det kevlar både foran og bak som i 2012, men med årets gummiblanding. Hvordan det vil slå ut for de forskjellige teamene blir interessant å se, men det er vel fare for at dette kan forandre styrkeforholdet en god del.

I lys av det som nå skjer er det litt morsomt å se at straffen Mercedes fikk for å ha testet dekk for Pirelli uten lov, nå ser ut til å få større betydning enn de først trodde. Den “billige” utestengelsen fra Young Drivers Test betyr jo med FIAs siste beslutning at tyskerne vil gå glipp av en helt lovlig dekktest - midt i sesongen. Og når Pirelli etter alt å dømme også får lov til å gjøre flere dekktester i år, er det vel tvilsomt om Mercedes blir de første de vil spørre om å få låne en bil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar