onsdag 19. juni 2013

Pirelli dropper de planlagte endringene

Pirelli 2013Pirelli har nylig varslet at de har bestemt seg for å droppe de planlagte endringene av dekkene i år. Beslutingen kommer etter at man ikke klarte å få teamene til enstemmig å gå med på de foreslåtte endringene.

Etter at Pirelli raskt innså at de ikke ville få godkjent noen som helst endringer som kunne gi enkelte team fordeler, har de konsentrert seg om å rette problemet med at bakdekkene i enkelte tilfeller kunne delaminere – dvs at slitebanen løsnet fra stammen.

De nye dekkene var tilgjengelig for testing under fredagstreningen i Montreal, men på grunn av regnværet ble testen ikke grundig nok til å få overbevist alle 11 teamene om at endringen var til det bedre. Pirelli har dermed konkludert med at de ikke vil få den nødvendige enstemmighet hos teamene, og har derfor varslet at dekkene vil bli uforandret ut sesongen.

Det eneste Pirelli nå kommer til å gjøre er å endre produksjonsprosessen, slik at sjansen for delaminering skal bli minimert. Dette skal være innenfor rammen for det de har lov til å gjøre uten teamenes enstemmige godkjenning.

Dermed fikk ikke Red Bull viljen sin, mens Lotus, Ferrari og Force India har fått det slik de hele tiden har ønsket  - og slik sportsreglementet fastslår - nemlig at dekkene skal være slik de var spesifisert da sesongen startet. Og det skulle vel egentlig bare mangle?

De tre neste løpene
Pirelli har også offentliggjort dekkvalgene for de tre neste løpene: De vil levere medium og hard både til Englands GP og Ungarns GP, mens det blir soft og medium i Tysklands GP på Nürburgring.

Dette høres ut som ganske forsiktige valg. Ikke minst virker det rart at man vil bruke den samme kombinasjonen på Silverstone og Hungaroring. Er Pirelli redd for å få flere klager fra Red Bull om for mange pitstopp?

Det kan være at Pirelli har bestemt seg for å kjøre en forsiktig strategi for resten av sesongen, i og med at de ikke fikk gjøre de endringene de hadde planlagt. I så fall risikerer vi å ende opp med bare ett stopp i mange av de siste løpene i år også – på samme måte som i fjor.

Jeg håper at Pirelli ikke er så feige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar