fredag 21. juni 2013

Mercedes funnet skyldig, men straffen ble mild

Mercedes_RosbergFIAs International Tribunal har i dag avsagt sin dom i dekktest-saken mot Mercedes og Pirelli.

Tribunalet har funnet Mercedes skyldig i brudd på artikkel 22 i sportsreglementet (den som handler om at testing er forbudt i sesongen), men straffen ble bare utestengelse fra den planlagte tre dagers ‘Young Drivers Test’ på Silverstone i juli.

Det virker som at Tribunalet mener at Mercedes brukte opp sine tre testdager i Barcelona, og derfor får de ikke kjøre sammen med de andre teamene på Silverstone. (Hva straffen ville ha vært dersom testen på Silverstone allerede hadde vært kjørt, kan man jo lure på…)

I tillegg fikk både Mercedes og Pirelli en advarsel (reprimande) av Tribunalet. Dette betyr nok ikke så mye for Mercedes, og totalt sett er vel dommen nesten som en seier å regne for Ross Brawn.

Bakgrunnen for den – etter manges oppfatning - svært milde straffen, er at dommerne i Tribunalet har godtatt forklaringen om at testen i praksis ble utført av Pirelli, og at Mercedes dessuten var i god tro om at FIAs Charlie Whiting hadde godkjent at årets bil ble benyttet. Tribunalet fremholder også at det ikke er noe som tyder på at partene hadde noen intensjoner om at Mercedes skulle oppnå sportslige fordeler med testen.

Men dommerne kritiserer Pirelli for at de ikke hadde invitert andre team til å gjøre denne spesifikke testen, og at de dermed ga Mercedes fordeler – selv om Mercedes ikke hadde tilgang til data fra testen. Bare det faktum at Mercedes fikk bekreftet at testen var vellykket – selv om de ikke visste hvilke dekk som ble brukt – var i seg selv en urettmessig fordel, mener dommerne.

I praksis kan man vel si at denne opphausede ‘skandalesaken’ endte med at Mercedes sin testfører, Sam Bird, er den eneste som blir straffet. Han får ikke kjøre sin etterlengtede test, mens Mercedes sparer pengene de ellers ville ha brukt de tre dagene. De de lærte av testen kan ingen ta fra dem.

Det pussige er at straffen er nøyaktig det samme som Mercedes sin advokat foreslo under sin prosedyre i går. Det må vel være en ny standard som er satt innen FIA?

Jeg blir forbauset hvis det ikke kommer høylytt kritikk fra Red Bull-leiren etter dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar