søndag 5. mai 2013

Hvem bestemmer hos Red Bull Racing?

Marko_HornerI kjølvannet av teamordre-bråket i Malaysia har det oppstått et interessant spørsmål: hvem er det egentlig som bestemmer hos Red Bull Racing?

På den ene siden har vi teamsjef Christian Horner, som Sebastian Vettel altså ikke brydde seg om å ta imot ordre fra mot slutten av Malaysias GP. (Det bør nevnes at Horner også er medeier et GP3-team sammen med Mark Webber. Noen vil kanskje hevde at han dermed allerede har valgt side.)

På den andre siden har vi Red Bulls motorsportsrådgiver, Dr. Helmut Marko, som vi fra tidligere hendelser vet alltid er på Vettels side. Han og teameier Dietrich Mateschitz er dessuten begge østerrikere, så støtten til Vettel bør være godt forankret i toppen.

Horner har presisert overfor mediene at Marko ikke har noe operasjonelt ansvar for - eller innflytelse på - måten teamet blir drevet på. Marko er kun “en rådgiver”, ifølge Horner.

Men i andre medier hevdes det at Marko har en helt annen versjon av sin rolle hos Red Bull: “Jeg er direktør i Red Bull Racing, sammen med Horner og Mateschitz”, blir han sitert på av den spanske avisa El Confidential. “Hvis noe skjer kommer teamet til meg, og hvis jeg finner det nødvendig tar jeg det opp med eieren (Mateschitz). Så det er jeg som tar den endelige beslutningen.”

Forsatt like forvirret? Vi får vente og se hva som skjer neste gang de to Red Bull-førerne ligger rett etter hverandre, og det er noen få runder igjen til mål.

PS. Det er mulig at bildet viser en diskusjon mellom de to Red Bull-sjefene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar