torsdag 2. mai 2013

Hva har Bernie imot Marussia?

Marussia_bergingDe siste årene har FIA hatt en avtale med Bernie om at de tre nye teamene i F1 - Caterham, Marussia og HRT - skulle få en årlig utbetaling på 10 millioner dollar hver, uansett deres sportslige resultat.

Men etter at den gjeldende Concorde-avtalen utløp før denne sesongen, har ikke Bernie lenger noen plikt til å fortsette å betale ut denne støtten. Og da slutter han selvfølgelig med det.

I steden har han annonsert at han heretter bare vil betale ut premiepenger til de ti beste teamene i konstruktørmesterskapet. Dermed ligger det an til at enten Marussia eller Caterham vil bli skadelidende. (HRT har som kjent allerede gått konkurs.) Begge de to gjenværende nykommerne har fortsatt til gode å ta sine første poeng i F1, og det skal vel mye til for at årets sesong skal forandre på det.

Hos Marussia innrømmer man at den FIA-garanterte støtten har utgjort en vesentlig del av budsjettet deres, og at bortfallet av de forventede dollarmillionene vil gjøre det vanskelig for dem. Caterham har andre finansieringskilder i ryggen, og er ikke like nært en krise.

I påvente av at en ny Concorde-avtale skal bli forhandlet frem har Bernie i steden inngått separate forretningsavtaler med teamene. Det vil si med ti av dem – unntaket er Marussia. Det betyr at de heller ikke får noen andel av inntektene Bernie fordeler fra tv-rettigheter og reklame. Dermed står Marussia helt uten økonomiske bidrag fra sporten de deltar i.

Ifølge Marussias sportsdirektør, Graeme Lowdon, kan det nesten virke som om Bernie forsøker å bli kvitt dem – selv om de skulle klare å  bli nummer ti i år. Lowdon hevder at de aldri har fått tilbud fra Bernie om noen kommersiell avtale, og hinter samtidig litt i retning av at han tror Bernie forsøker å fryse dem ut.

Bernie sier på sin side at han bare vil gjøre forretninger med de ti beste. I fjor ble Marussia nummer elleve – hårfint slått av Caterham i det siste løpet. Bernie mener at Marussia må ha noe å strekke seg etter, og at det blir litt som i fotball, der lagene kan rykke opp eller ned.

Om han ville sagt det samme dersom det var Caterham som hadde blitt nummer elleve i fjor, er ikke godt å si. Men det som gjør meg mistenksom i denne saken er at Caterhams eier, Tony Fernandes, var den som reddet Bernie ut av et problemtfylt eierskap i fotballklubben Queens Park Rangers. Bernie eide 66% av QPR, og sto foran store krav om investeringer da Fernandes tilbød seg å kjøpe ham ut. Det er nærliggende å spekulere i om det kan ligge en F1-deal gjemt bak denne handelen.

Å kvitte seg med Marussia også kan være en del av Bernies store plan. Vi vet at han lenge har ivret for at Ferrari og et par av de andre toppteamene skal få kjøre med tre biler i F1. Dersom han kan bli kvitt en av backmarkerne er det større sjanse for at dette vil skje, slik at han kan få drømmen sin oppfylt før han må legge inn årene for godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar