torsdag 23. mai 2013

Hondas comeback gir teamene flere muligheter

Powered by HondaHondas comeback i 2015 gjør at motormarkedet i Formel 1 åpner seg, og vil ganske sikkert føre til at flere team vil vurdere motorleverandør på nytt.

Ikke minst er det forventninger til at Honda vil subsidisere prisen på sine motorer, slik at de kan få flere kunder enn McLaren. Med bare ett team som kunde vil det ta for lang tid å bygge opp en erfaringsdatabase, og videreutviklingen av motoren vil gå for langsomt.

Priskonkurranse i motormarkedet er godt nytt for de mindre teamene, som har signalisert at prisene de tre eksisterende leverandørene har forlangt for de nye turbo v-sekserne er langt over det de har råd til å betale.

Renault har satt prisen til 23 millioner euro per sesong for sine motorer fra 2014 – mer enn det dobbelte av det de tar for dagens v-åttere. Da forstår man godt at både Williams, Caterham og Lotus sier at det blir for dyrt.

Mercedes, som har McLaren og Force India som kunder også neste år, skal visstnok ha senket sin pris til under 20 millioner euro, mens Ferrari har satt en pris på “bare” 15 millioner per sesong for sine kundemotorer.

Så hva kan skje på motormarkedet i de nærmeste årene? Ettersom Honda ikke er på plass før i 2015, vil neste år bli et slags “overgangsår”. Noen team vil bli nødt tilå  inngå kostbare ettårsavtaler med en leverandør for 2014, slik at de kan bytte til ønsket motor i 2015.

To team som vi kan være sikre på ikke skal bytte motorleverandør, er selvfølgelig Mercedes og Ferrari. Sammen med McLarens avtale med Honda fra 2015, betyr det at åtte team er aktuelle kunder hos fire leverandører. Vi vet jo ikke om det kommer flere tilbydere på banen - selv om både BMW og Toyota har vært nevnt - så vi får holde oss til de fire kjente fra 2015.

Force India kjører i dag med motorer fra Mercedes, og i mars ble det kjent at de har inngått en langtidsavtale med tyskerne på motorer, girkasser og energigjenvinning, gjeldende fra 2014. De avslutter det tekniske samarbeidet de har med McLaren etter denne sesongen, og blir et slags B-team for Mercedes i årene fremover. (Mercedes spilte for øvrig en svært aktiv rolle da Adrian Sutil fikk plass hos Force India denne sesongen.)

Et team som stadig oftere blir nevnt som ny Ferrari-kunde er Marussia, ikke minst på grunn av at de har Jules Bianchi - elev ved Ferrari Driver Academy – i stallen. Et liten hake kan være at Marussia har en avtale med McLaren om teknisk bistand, og derfor kan mene at det blir mer praktisk med Honda-motorer. Men de har fått samarbeidet til å fungere selv om de har kjørt med Cosworth-motorer hittil, så det behøver ikke å bli noe problem. Og prisen vil nok uansett bli viktig.

Sauber kjøper motorer fra Ferrari i dag, og vil sannsynligvis fortsette med det – selv om prisen er viktig for dem også. De to har bygget opp tette forbindelser gjennom mange år, og begge parter vil nok strekke seg langt for å kunne fortsette samarbeidet.

Renault er den mest populære motorleverandøren i F1, og har i dag fire team som kunder. De er i forhandlinger med fem team om leveranse av sin nye V6-motor, men har også uttalt at de helst bare vil ha tre team på kundelisten i fremtiden.

Red Bull er i dag Renaults viktigste kunde, og sammen har de vunnet tre verdensmesterskap. Ingen av partene har derfor noen grunn til å bryte samarbeidet, og nå ser det tvert imot til at det kan bli utvidet.

For det som høyst sannsynlig vil skje er at Toro Rosso – etter mange år med Ferrari-motorer – også kommer til å bytte til Renault fra 2014. Egentlig ganske logisk, når man tenker på at de to teamene har samme eier. Det er mye å hente på et internt samarbeid på både drivlinje og elektronikk, og Renault har neppe noe imot at Red Bull blir en enda større kunde.

Caterham har Renault-sponsede Charles Pic i stallen, og har dessuten kjøpt 50 % av sportsbilprodusenten Alpine av Renault for å samarbeide om utviklingen av en ny bil, så det er ganske klart at de vil fortsette å få F1-motorene sine fra franskmennene.

Dette betyr at både Lotus og Williams kan bli nødt til å finne seg en annen partner, dersom Renault står fast på at de bare skal ha tre kunder i fremtiden. Men det er ikke sikker at det er en negativ situasjon, slik markedet etter hvert blir seende ut.

Spørsmålet som må avklares er om McLaren har fått enerett på Honda-motorene for det første året, og om det i så fall er tillatt. Frank Williams har allerede satt advokatene sine i gang med å sjekke akkurat den saken, så det er ikke vanskelig å skjønne hva han vil.

Men både Williams og Lotus skal også være ønsket av Mercedes, som har uttalt at de helst vil levere motorer til fire team, for å få dekket kostnadene. Men dersom ikke avtalen med McLaren er til hinder for det, ønsker nok Honda også flere kunder, så her kan det bli interessante budrunder med lavere motorpriser som resultat.

Dermed kan det faktisk ende med at Jean Todt får rett til slutt. Nye motorregler vil gjøre F1 billigere, fordi flere leverandører kommer inn og skaper større konkurranse. Da gjenstår det bare at lyden fra v-sekserne også blir bra.

En mulig liste fra 2015:

Ferrari

  • Ferrari
  • Sauber
  • Marussia
Honda
  • McLaren
  • Williams
Mercedes
  • Mercedes
  • Force India
  • Lotus
Renault
  • Red Bull
  • Toro Rosso
  • Caterham

Oppdatert 24. mai: Rykter i Monaco forteller at Williams kommer til å bytte til Mercedesmotorer i 2014, mens Toro Rosso ganske riktig vil gå over til Renault.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar