mandag 20. mai 2013

FIA nekter Pirelli å gjøre endringer som ikke er sikkerhetsrelatert

Pirelli-delamineringFør helga gikk FIA ut med et varsel til Pirelli om at eventuelle endringer i dekkspesifikasjonene midt i sesongen, kun vil bli tillatt dersom de blir gjort av hensyn til sikkerheten.

Grunnen til at FIA går ut med en såpass klar melding, er krangelen og forvirringen som har oppstått omkring dekkene, og endringene som Pirelli har varslet i kjølvannet av Spanias GP.

Som kjent måtte et flertall av førerne bruke fire pitstopp for å fullføre Spanias GP, noe Pirelli fikk massiv kritikk for i media. Men den hardeste kritikken kom likevel fra toppene hos Red Bull, som krevde at Pirelli straks måtte endre dekkene, og aller helst gå tilbake til fjorårets spesifikasjoner. "Slik kan vi ikke ha det. Fire stopp er ikke racing”, var hovedbudskapet fra hylekoret.

Og merkelig nok virket det som om Pirelli ga etter for presset, for noen dager etter løpet i Barcelona sendte de ut en melding om at de var enig i at fire stopp var for mye, og at dekkspesifikasjonene ville bli endret fra og med Canadas GP. Formålet med endringen skulle i tillegg til å unngå flere løp med fire stopp, også forhindre nye tilfeller av delaminerende bakdekk (noe som har skjedd flere ganger i år).

Denne nyheten ble selvsagt dårlig mottatt av teamene som har biler som har vist seg å fungere bra med de nåværende dekkene, spesielt Lotus og Ferrari. Lotus-sjefen, Eric Boullier, mente at det å endre dekkspesifikasjoner midt i sesongen ville være å straffe de teamene som hadde gjort en god jobb med å tilpasse bilene til Pirellis 2013-spesifikasjoner. Og det er det jo ikke vanskelig å være enig i.

Og på Ferraris blogg lurte de på hvorfor Red Bull ikke klagde da Sebastian Vettel vant Spanias GP i 2011 med fire stopp, og nevnte også at Vettel hadde fire stopp da han vant Tyrkias GP samme år. De unnlot selvfølgelig heller ikke å nevne at Michael Schumacher vant Frankrikes GP i 2004 for Ferrari, takket være en smart strategiendring fra tre til fire stopp. Poenget til Ferrari var uansett at fire stopp ikke er så unormalt som Red Bull og vennene deres vil ha det til.

Men nå har altså FIA satt en stopper for ytterligere diskusjoner, med sitt varsel til Pirelli om at endringer i dekkspesifikasjonene som tar sikte på å redusere antall pitstopp ikke vil bli tillatt. Dermed må Pirelli nøye seg med små justeringer i dekkonstruksjonen, noen “long life” gummiblandinger blir det ikke snakk om.

FIA støtter seg på artikkel 12.6.3 i det tekniske reglementet for F1, som sier at “Dekkspesifikasjonene vil bli fastsatt av FIA senest 1. september den foregående sesongen. Når de først er fastsatt, vil de ikke bli endret i løpet av sesongen uten en enstemmig godkjenning fra alle deltakende team.” Ikke god nok grunn at Red Bull klager, altså.

Det blir spennende å se hva som skjer fra Canadas GP og utover i sesongen - etter at Pirelli har gjort de små justeringene de får lov av FIA å gjøre. Hvis Red Bull da gjør det bedre, mens Lotus og Ferrari begynner å slite, ligger Pirelli uansett svært dårlig an.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar