lørdag 13. april 2013

Mark Webber disket fra kvalifiseringen i Shanghai

shanghai-2013-webberKvalifiseringen til Kinas GP i morges ble en blandet forestilling, og viste tydelig at mange team er svært usikre på hvordan dekkslitasjen vil bli på søndag.

Redselen for å bli fri for dekk i løpet gjorde at alle de ti førerne i Q3 ventet til det var bare to minutter igjen av omgangen før de kjørte ut, og tre av dem gjorde ikke engang noe forsøk på å sette en anstendig tid.

Hos Red Bull fortsetter man å gjøre det vanskelig for Mark Webber, som denne gangen måtte stoppe ute på banen under Q2 fordi trykket i bensinpumpa forsvant. P14 var Webbers plassering da kvalifiseringen var over, men det skulle vise seg å bli verre.

Da FIA kontrollerte Webbers bil etterpå fant de bare 0,15 liter bensin igjen på tanken, så det var ikke rart at bensintrykket var dårlig. Dermed ble han disket fra kvalifiseringen, og må starte helt bakerst på griden i morgen. Han kan imidlertid velge å gjøre endringer på bilens setup og starte fra pitlane, slik Sebastian Vettel gjorde i Abu Dhabi i fjor. Selv om det betyr flere forbikjøringer og mer jobb, er det er kanskje den beste løsningen.

Red Bulls forklaring på hendelsen er at det var feil på utstyret som ble brukt for å fylle Webbers bil. Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å fylle bensin på en F1-bil, men man skulle tro at det er mulig å sjekke hvor mye man har fylt på, etter at man er ferdig. Bensinen må jo være et sted, og så vanskelig kan det vel ikke være å måle opp riktig antall liter. Kanskje et vanlig litermål kan være løsningen?

Helt fremst på griden står Lewis Hamilton, som dermed tok sin første pole for Mercedes allerede etter tre løp, mens Kimi Räikkönen også satte årsbeste med P2. De syv fremste på griden starter på de mykeste dekkene (soft) i morgen, mens Jenson Button (P8), Sebastian Vettel (P9) og Nico Hülkenberg (P10) har valgt en annen strategi, og starter på den hardeste gummiblandingen (medium). Av de tre var det bare Button som satte en tid i Q3, men det var bare for å komme foran Vettel på griden.

Strategien til de tre på medium-dekk er at soft-dekkene ikke vil holde mer enn 5-10 runder i morgen. Teamstrategene tror derfor at de som starter på de mer slitesterke medium-dekkene vil ha en fordel i den første delen av løpet, når bilene er tyngre og dekkene belastes mer. Planen deres er at Button, Vettel og Hülkenberg skal være i teten etter at de syv foran dem har vært inne til sitt første stopp.

Det kan være en smart strategi, men det spørs hvor mye de som starter først kan dra fra på de første rundene - mens soft-dekkene er på topp. Dessuten er det ingen som vet hvor mye lenger enn de andre Kimi Räikkönen kan få soft-dekkene til å holde (hvis Lotus fortsatt har den fordelen). Det kan bli ett av spenningsmomentene i morgen.

Pirelli regner med at de fleste satser på tre stopp i morgen, men tror at to stopp også kan være mulig for de som starter på mediumdekk.

Bortsett fra at Q3 ble en kjedelig affære så er det flott at teamene velger forskjellige strategier. Det var jo det Pirelli ville oppnå med å forandre på gummiblandingene, og hittil ser det ut for at de har lykkes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar