mandag 11. mars 2013

Snart vet vi litt mer

Australias GP-flaggOm noen få dager er ventetiden endelig over, og F1-sesongen drar igang igjen.

Som vanlig har en hel skokk med eksperter lagt ned mye arbeide i å analysere tidene som ble oppnådd under testene i Spania.

Enkelte smartinger foretrekker å legge mer vekt på hvordan bilene oppfører seg på banen, uten å være så opptatt av tidene som blir oppnådd på enkeltrunder. Men begge vurderingsmåtene gir egentlig like dårlige analyser.

For teamene gjør sitt beste for å forvirre både konkurrenter, journalister og andre “eksperter”. Ingen forteller hvor mye bensin de kjører med, og mange team bruker helt andre målepunkter på banen enn den vanlige startstreken, når de tar tiden på sine egne biler. Dessuten måler de ofte tiden på bare en eller to sektorer når de tester endringer de har gjort, så tidene blir sjelden sammenlignbare for utenforstående. Og det er jo hele vitsen.

Dessuten er Pirelli-dekkene en minst like stor usikkerhetsfaktor i år som de var i fjor. Det ser ut for at de fleste gummiblandingene får ytelsen dramatisk redusert etter noen få runder, så tilstanden til dekkene har stor betydning for rundetidene som ble satt under testene. I tillegg var det en del kjøligere i Barcelona enn det normalt vil være under de første løpene, noe som spiller en stor rolle når man skal vurdere testtidene.

Likevel bruker altså en haug med mediafolk masse tid og ressurser på analyser og utredninger om testene, og som vanlig er det meste av arbeidet deres fullstendig bortkastet når det gjelder å si noe eksakt om hvor de forskjellige bilene ligger an i forhold til hverandre.

Red Bull ser for eksempel ut til å ha en bil som oppfører seg veldig godt på banen, men rundetidene de har satt har ikke gjenspeilet dette. Deres beste runde i løpet av de åtte testdagene i Barcelona plasserer dem faktisk helt nede på syvendeplass blant de elleve teamene. Bare Williams, Caterham, Marussia og Toro Rosso var dårligere enn Red Bull. Men hvis man analyserer enkelte av de lengre omgangene de kjørte, så ser det mye bedre ut for de regjerende verdensmestrene.

Generelle vurderinger går ut på at Red Bull, Lotus, Mercedes, Ferrari og McLaren ser ut til å ha fått til gode biler i år, når alt tas i betraktning. Men også Sauber, Force India og Williams viste fine takter på forskjellige måter, så egentlig har vi åtte team som tilsynelatende kan hevde seg i toppen. Bortsett fra de tre som ser ut til å havne bakerst på griden – Marussia, Caterham og Toro Rosso – er det ingen som skiller seg ut.

Det mest ærlige er vel derfor å si at ingen egentlig har en anelse om hvordan det vil gå når teamene fyrer opp motorene i Melbourne. Men en ting virker imidlertid sikkert, og det er at konkurransen vil bli enda tettere i år enn i fjor.

Og det er jo akkurat sånn vi vil ha det! Jeg gleder meg til vi kommer i gang!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar