mandag 25. mars 2013

Malaysias GP ble hett på flere måter

Webber-Vettel_Malaysia_2013Med det fuktige og varme været i Malaysia fikk vi som ventet se et helt annet styrkeforhold mellom teamene enn Australias GP kunne tyde på. Men det skjedde også ting underveis i løpet som vil bli heftig diskutert i lang tid fremover. Og det er sjelden å se så lite glede på seierspallen som etter Malaysias GP 2013.

For det store samtaleemnet etter løpet var måten Sebastian Vettel “stjal” seieren fra  Mark Webber på. Mot teamledelsens ordre kjørte han forbi sin teamkollega, som allerede hadde fått beskjed om å skru ned tempoet for å unngå dekkproblemer på de siste rundene. Vettel hadde fått samme ordre, men valgte altså å ignorere den for å ta seieren og åtte viktige poeng ekstra.

Dermed har vi lært at Sebastian Vettel gjør det han må for å vinne, selv om det betyr at han må bryte en ordre fra teamledelsen. Selv om han sikkert har en posisjon i teamet der han slipper unna med en unnskyldning, skaffer neppe oppførselen i Malaysia ham noen flere fans. Det er synd å måtte konstatere at Vettel blir stadig mer lik sin landsmann, som la opp etter fjorårssesongen.

Det mange nå venter spent på etter det som skjedde, er om ledelsen i Red Bull vil tolerere Vettels oppførsel. Hvordan skal de håndtere saken, og hvordan kan de eventuelt straffe ham for å sette sine egne interesser over teamets? En ting er i hvertfall sikkert; nå vet alle at Sebastian Vettel ikke er til å stole på. For Mark Webbers del er det kanskje like greit at han bare har en ettårskontrakt med Red Bull.

I dette løpet kunne vi også se en antydning til at Lewis Hamiton allerede er i ferd med å etablere seg som førstefører hos Mercedes. Nico Rosberg fikk en liknende teamordre som den Vettel fikk, men i motsetning til Vettel så adlød Rosberg, og holdt seg bak sin teamkollega helt til mål. Hamiltons tredjeplass er nok viktig for de som hentet ham over fra McLaren. Rekordlønna skal tross alt forsvares.

Men det spørs hvordan Rosberg vil reagere når det går opp for ham at Ross Brawn fortalte ham “en hvit løgn” på radioen. Når Rosberg ville kjøre forbi Hamilton fordi han hadde mer fart inne, sa Brawn at Hamilton også kunne kjøre fortere “hvis han fikk lov”. Problemet er bare at Brawn lot være å fortelle at Hamilton ikke hadde bensin nok til å kjøre fortere, hvis han skulle komme i mål. Rosberg hadde på sin side plenty med bensin igjen. Bråk i vente?

Men Hamilton skal ha kredit for at han syntes synd på Rosberg. Akkurat her var han nok bare en brikke i det store spillet.

Red Bull og Mercedes var forøvrig i en egen klasse i dette løpet, mens Ferrari - og ikke minst Lotus - hadde problemer med å holde samme fart som de viste i åpningsløpet.

For en gangs skyld falt Fernando Alonso for eget grep. Det er lenge siden vi så ham gjøre en sånn tabbe. At frontvingen ikke ville være med i mange runder etter å ha fått en såpass kraftig smell var kanskje ikke så rart.

Det ironiske for Alonso er at i fjor klarte han en femteplass og en seier på de to første løpene – med en bil som i alles øyne var ganske håpløs. Men i år – med en bil som begge førerne har sagt er “100 ganger bedre” – er en tredjeplass alt han har fått til. Felipe Massa har derimot startet denne sesongen mye bedre enn i fjor. Han sto med null poeng etter to løp i fjor. I år har han 22 poeng, og ligger foran Alonso på tabellen.

Lotus fikk svært lite til å stemme i Malaysia, og ga regnet mesteparten av skylden for det. Men Kimi Räikkönen var også uheldig med timingen av pitstoppene, og hadde store problemer med å komme forbi antatt svakere konkurrenter. En syvendeplass var alt han klarte, og det var nok mye dårligere enn han selv og teamet hadde forventet. Romain Grosjeans sjetteplass var nok heller ikke noe de var fornøyd med, så Lotus har mye å tenke på før Kinas GP om tre uker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar