torsdag 14. mars 2013

Ikke de store endringene

fia-flagg-jenteRegelendringene fra i fjor til i år er ikke mange. Og akkurat det er nok en av de viktigste grunnene til at det ser ut til å bli enda mindre forskjell mellom bilene i år enn i fjor.

Mangelen på nye regler som kan utforskes gjør at ingen team lenger finner åpninger i regelverket som de kan utforske. Isteden  må de bruke ressursene på å perfeksjonere og videreutvikle det de har gjort før. Dermed nærmer alle seg etter hvert de optimale løsningene som reglene tillater, og forskjellene krymper.

Men noen regler er endret, både av teknisk og sportslig art. Her er de viktigste:

DRS
En viktig endring i forhold til i fjor er at de såkalte aktive, doble DRS-systemene er blitt forbudt. Det vil si at teamene ikke lenger har lov til å bruke DRS-aktiveringen til å løse ut andre systemer som påvirker bilens aerodynamikk. Det som fortsatt er tillatt, men som ingen hittil har fått til å fungere, er passive systemer som utløses av lufttrykket på vingen når bilen oppnår en viss hastighet. Flere team har testet slike løsninger, men så langt har de vært altfor upålitelige og ustabile til å kunne brukes.

En annen DRS-relatert regelendring er at bruken av DRS i kvalifiseringen nå er begrenset til de samme sonene som i løpet. Tidligere har bruken av DRS vært fri i kvalifiseringen, noe mange førere mente var en sikkerhetsrisiko.

Vekt
Pirelli-dekkene er blitt ca 2 kg tyngre per sett i år, og derfor har FIA økt bilenes tillatte minimumsvekt fra 640 til 642 kg. Som en konsekvens av dette er også vektbalansen justert til minimumstallene 292 kg foran og 343 kg bak, noe som gir teamene 7 kg å flytte rundt på.

Tøffere kvalifisering
Som en konsekvens av at HRT ikke er med lenger, er det nå bare 22 biler på griden - i motsetning til fjorårets 24. Dermed er det bare seks biler som vil bli slått ut i hver av de to første kvalifiseringsomgangene. Men med bare fire potensielle “backmarkere” betyr dette samtidig at det vil forsvinne minst to biler fra teamene litt lenger opp i feltet allerede i Q1. Dette kan føre til litt mer panikk og økt dekkforbruk også blant toppteamene for å sikre at de kommer seg videre, især hvis differansen mellom bilene blir så små som mange tror.

Bensin
På grunn av noen episoder i fjor – bl.a. med Lewis Hamilton i Barcelona – er det ikke lenger nok å ha den obligatoriske literen med bensin igjen på tanken dersom en bil stopper ute på banen under kvalifiseringen. Nå må det i tillegg være tilstrekkelig med bensin igjen til at bilen kunne ha kjørt tilbake til pit for egen maskin – dersom den altså ikke hadde stoppet.

Som før sagt: ikke de store endringene. Men nok til å gjøre F1 enda litt mer spennende?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar