søndag 17. februar 2013

Stadig mer betal-tv kan bli dyrt for teamene

Bernie-Ecclestone-intervjuEtter hvert som Bernie selger rettighetene til direktesendt F1 i stadig flere land til betal-tv-selskaper, blir resultatet at F1 får færre og færre tv-seere. I løpet av de siste fem årene har F1 mistet nesten 100 millioner seere på verdensbasis.

I fjor overtok SKY Sports rettighetene til F1 i England fra lisensfinansierte BBC, og seertallene gikk dermed kraftig ned i ett av de store F1-landene. Og i 2013 flyttes F1-sendingene over fra reklamefinansierte kanaler til betal-tv både i Italia, Nederland og Frankrike, så det er ganske sannsynlig at nedgangen bare vil fortsette.

Dette bekymrer både teamene og deres sponsorer. Sponsorene er selvsagt opptatt av å nå frem til flest mulig mennesker med logoene sine, og færre tv-seere betyr at de i neste forhandlingsrunde vil betale mindre for avtalene med teamene. Og teamene sliter allerede med økte kostnader og synkende inntekter i et kriserammet Europa.

Da hjelper det ikke at teamene vil få sin andel av de økte tv-inntektene fra Bernie. For hvert enkelt team blir dette småpenger i forhold til det de risikerer å tape i sponsorinntekter. Men avhengigheten deres til Bernie øker - og det var kanskje det som var meningen?

Globale F1-seertall:
2008 - 600 millioner
2009 - 520 millioner
2010 - 527 millioner
2011 - 515 millioner
2012 - 502 millioner

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar