onsdag 12. desember 2012

HRT (2010-2012)

HRT ny logoFor et par uker siden la FIA ut startlista for 2013. På den lista glimret HRT med sitt fravær, og det er nå ganske klart at teamet heller ikke vil gjenoppstå med nye eiere. Det blir dermed bare 11 team som deltar i F1 neste år.

Allerede før Brasils GP hadde investeringsselskapet som eier HRT lagt teamet ut for salg, men de færreste hadde noen tro på at det ville dukke opp noen interesserte kjøpere.

HRT eide svært lite, og det meste av utstyret de brukte var leid. Teamet var egentlig bare et tomt skall, og det eneste de hadde å selge var en F1-lisens fra FIA. Og F1-lisenser er det ingen som vil betale noe for i disse tider.

HRT har i løpet av sine tre år på griden ikke oppnådd stort. De har deltatt i 58 løp, og deres beste resultat kom i Kanadas GP i fjor, da Tonio Liuzzi tok en trettendeplass. På grunn av slike heldige enkeltresultater unngikk HRT faktisk å bli sist i konstruktørmesterskapet de to første årene, men i år endte de helt nederst.

2010
HRT har sitt utgangspunkt i at den tidligere F1-føreren Adrian Campos klarte å få tildelt en av de tre nye startlisensene som FIA lyste ut året før. Men Campos klarte ikke å få stablet teamet sitt på beina, og lisensen ble overtatt av Jose Ramon Carabante, som døpte om teamet til Hispania Racing Team. Men et så nasjonalistisk navn vill ikke FIA godta, og dermed ble det offisielle navnet til slutt HRT.

HRT leide Dallara til å bygge sin 2010-modell for seg, noe som ikke gikk helt etter planen. Pengemangel og krangel med Dallara gjorde at teamet møtte opp til det første løpet med to uferdige biler, og bare en av dem var kjørbar da kvalifiseringen startet.

Bruno Senna og Karun Chandhok var teamets førere da sesongen startet, men etter hvert tvang pengemangelen dem til å slippe til andre betalførere - som Sakon Yamamoto og Christian Klien. Pastor Maldonado var faktisk også innom helt på slutten av sesongen.

2011
År to startet like dårlig for HRT. Nok en gang var bilen forsinket, og noen testing ble det ikke. Dermed klarte de heller ikke 107%-regelen i kvalifiseringen til det første løpet, og begge bilene ble nektet å starte. Tonio Liuzzi klarte likevel en trettendeplass i Kanada, men fikk også skylden for en kjempekrasj i første sving på Monza. Andre førere som var innom HRT dette året var Narain Karthikeyan og Daniel Ricciardo.

I løpet av sommeren måtte Carabante innse at både familiens og långivernes penger var oppbrukt, og HRT ble overtatt av det Madrid-baserte investeringsselskapet Thesan Capital.

2012
I sitt tredje år kom man litt bedre i gang, selv om det ikke ble noen testing nå heller. Bilen var imidlertid prøvekjørt før man dro til Australia, men heller ikke i år fikk de kjøre løpet på grunn av 107%-regelen. Men Narain Karthikeyan og Pedro de la Rosa fikk i alle fall kjøre en full sesong - uten trusler om utskifting.

Flytting til nye lokaler i Madrid i løpet av sesongen skulle gjøre teamet mer effektivt og konkurransedyktig, men slik gikk det altså ikke. Etter hvert som sesongen gikk mot slutten og pengestrømmen begynte å stoppe opp, ble de tekniske problemene stadig mer vanlige.

Og den definitive slutten kom altså i begynnelsen av desember, da FIA kunne bekrefte at HRT ikke var påmeldt til 2013-sesongen.

Jeg leste nylig at eierne har tilbudt kreditorene 30 % dekning av gjelda. Det skal de kanskje være fornøyd med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar