mandag 26. november 2012

Sebastian Vettel ble historisk i Brasil

Så er 2012-sesongen over, etter et innholdsrikt og spennende løp i Brasil. Det var et løp som hadde det meste: kollisjoner, uhell, spenning, moro - og litt triste følelser for noen.

Først og fremst er det bare å gratulere Sebastian Vettel med førermesterskapet - hans tredje på rad. Det er det bare Michael Schumacher og Juan Manuel Fangio som har klart før ham. Samtidig ble han tidenes yngste med tre mesterskap, så nå har han skaffet seg en plass blant de helt store i F1-historien.

Samtidig er det vanskelig å ikke synes litt synd på Fernando Alonso, som har kjørt over evne hele sesongen. I forhold til innsats og tilgjengelig materiell hadde han vel egentlig fortjent tittelen, men det er nå engang ikke sånn det fungerer. Vettel har vunnet fem løp i år mot Alonsos tre, så statistisk er Vettel en verdig mester.

Når det gjelder Brasils GP var jo starten og de første ti-tolv rundene helt ville, og det var vanskelig å få med seg alt som skjedde. Og Vettels mesterskapssjanser kunne lett ha forsvunnet allerede i første sving, etter “sammenkomsten” med Bruno Senna. Når man så skadene på Vettels bil kan man jo lure på om alle detaljene i aerodynamikken egentlig har noen betydning, for Vettels bil gikk jo like fort etter smellen.

Dommertabber?
Etter hvert roet det seg litt ned, og vi fikk en oppvisning i kjøring med slicks på fuktig asfalt fra Jenson Button og Nico Hülkenberg. 23 runder ut i løpet var ledelsen deres oppe i 45 sekunder. Synd for dem at løpsledelsen tok Alonsos klage på alvor, og sendte ut Safety Car for at kostemannskapene skulle få rengjøre banen i fred.

Synd var det også for Lewis Hamilton, som ble offer for Hülkenbergs feilvurdering senere i løpet. Dermed måtte han bryte fra det som kunne blitt en seier i hans siste løp for McLaren. Men hvorfor ble Hülkenberg straffet for uhellet med Hamilton, når Vettel ikke fikk noen straff for smellen med Senna? Egentlig var vel begge “racing incidents”. Et visst system i dømmingen må man vel kunne forvente?

Dagens Kimi
Nok en gang sto Kimi Räikkönen for dagens morsomste episode. Denne gangen ved å forsøke å komme inn på banen igjen via en avkjøringsvei, som etter hvert viste seg å være stengt med bom. “Sist jeg kjørte ut her var veien åpen” sa Kimi etterpå. Det manglet bare at han hadde sagt: “Leave me alone! I know where I’m going”, over radioen.

Men Räikkönen fant til slutt veien tilbake til banen, og endte på en tiendeplass. Dermed ble han den eneste som har fullført alle løpene i år. Og bortsett fra Kinas GP har han også tatt poeng i alle løpene. Ikke noe dårlig comeback, akkurat. Dessverre betyr tredjeplassen sammenlagt at han må møte opp på premieutdelingen senere i år. Det hadde han nok helst sett at han kunne unngått.

Kostbare runder
Noen få runder før løpet var slutt skjedde det noe viktig langt bak i feltet. Caterhams Vitaly Petrov kjørte forbi Marussias Charles Pic og gikk opp på tolvteplass. Så krasjet Paul di Resta, og Petrov rykket opp til ellevteplass. Dermed knep Caterham tiendeplassen i konstruktørmesterskapet - foran nettopp Marussia. Det betyr ca 100 mill. i premiepenger for Caterham. Og hadde ikke di Resta krasjet, hadde sannsynligvis Toro Rossos Daniel Ricciardo kjørt forbi både Pic og Petrov før løpet var slutt. Da ville Petrov blitt nummer tretten, og Marussia ville ha beholdt sin tiendeplass sammenlagt. Så lite skal det til.

Ekstra interessant er det å tenke på at Charles Pic allerede har skrevet kontrakt for Caterham neste år. Men det er vel ikke pent å tenke at han slapp Petrov forbi med vilje? Såpass selvrespekt må man vel kunne forvente fra en profesjonell F1-fører. Men kanskje Petrov har større sjanse til å beholde plassen sin hos Caterham etter dette?

Snipp, snapp, snute
I tillegg til at dette muligens var Vitaly Petrovs siste F1-løp, var det kanskje også siste gang vi så Heikki Kovalainen og Kamui Kobayashi i Formel 1. Ingen av de tre ser ut til å ha særlig gode sjanser til å få plass noe sted neste år, for i praksis er det vel bare Force India som har et ledig sete nå.

Det er også store sjanser for at dette var det siste vi så av HRT. De nåværende eierne er ikke interessert i å drive teamet videre, og ingen ser ut til å være interessert i å overta det. Ikke at det er så mye å overta, heller.

Noe som i alle fall er helt sikkert, er at vi ikke får se Michael Schumacher i en F1-bil neste år. Mange synes det er trist. Jeg for min del synes det er like greit. Nok er nok.

2 kommentarer:

  1. Ferrari har lagt inn protester. SEB har råkjørt og må ilegges 20 sek tilleggsstid. Da blir han nr 8 og Alonso vinner VM med 1 poeng.


    Tro hva de med papirene i orden syns om det???

    SvarSlett
  2. Ferrari har ikke lagt inn protest, de har bare spurt FIA om en klargjøring av det som skjedde. FIA har svart at det ikke har skjedd noe galt, og dermed kommer Ferrari neppe til å gå videre med saken. Vettel blir nok stående som mester.

    SvarSlett