lørdag 3. november 2012

Litt om Abu Dhabis GP

Yas Marina CircuitI helga er det klart for Abu Dhabis GP på Yas Marina Circuit - det tredje siste F1-løpet denne sesongen.

Abu Dhabis GP er det eneste Formel 1-løpet som starter i dagslys og avsluttes i flomlys. Løpet starter kl. 17.00 lokal tid, og når bilene går i mål er det mørkt.

Yas Marina Circuit er 5 554 meter lang, og løpet går over 55 runder (= 305,35 km). Banen er - som mange andre moderne baner - tegnet av Herman Tilke, og har to lange rettstrekker og mange krappe svinger. Banen har faktisk seks svinger der farten er under 100 km/t, bare Monaco, Singapore og Valencia er verre. Banen kjøres “feil vei”, altså motsols.

Gjennomsnittshastigheten er ca 197 km/t, og toppfarten med DRS-vingen åpen er 325 km/t (315 km/t uten DRS).

Det blir to DRS-soner i Abu Dhabis GP i år også. Den ene sonen er lagt til den lange, bakre rettstrekka, med deteksjonspunkt 40 meter før sving 7. Den andre sonen følger rett etter, med deteksjonspunkt 50 meter etter sving 9, og aktiveringspunkt midt i den lange sving 10 - som i praksis er en rettstrekke.

Pirelli har valgt Soft (gul markering) og Medium (hvit) til Abu Dhabi. Denne kombinasjonen har vært brukt seks ganger i år, bl.a. i Bahrain, Valencia og Ungarn.

Tidstapet for et pitstopp er ca 16 sekunder, og totaltiden for et pitstopp ca 21 sekunder.

Som kjent er Yas Marina en håpløs bane å kjøre forbi på - selv med to DRS-soner, så det er forventet at mange team vil prøve å klare seg med bare ett pitstopp. Som vi så i Indias GP forrige helg er dette fullt mulig, nå som både team og førere er begynt å forstå hvordan de skal få dekkene til å holde.

Dette er fjerde gang Abu Dhabis GP kjøres, og det er vel fare for at årets utgave ikke vil bli noe mer spennende enn de tre foregående.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar