mandag 19. november 2012

Helt Texas i Austin

Austin-startHistoriens første US GP i Austin, Texas ble et skikkelig underholdende løp. Starten og de første rundene ga oss utrolig spennende og tett racing, og gjennom hele løpet var det noe som skjedde.

Det er i grunnen vanskelig å forstå at alle kom helskinnet fra de mange tette nærkampene, men så vidt jeg kunne se forsvant det ikke en eneste bit karbonfiber i hele løpet. Det er i seg selv ganske sjelden, med dagens brede frontvinger.

Det ser ut for at Hermann Tilke etter mange forsøk endelig har klart å konstruere en bane som fungerer. Startlangsiden på Circuit of the Americas - med den bratte bakken og en blind sving på toppen - er allerede blitt en hit, men det var ikke bare der det gikk an å kjøre forbi. Jenson Button viste f.eks. at både sving 12 og 16 var utmerkede forbikjøringssteder, i tillegg til nevnte sving 1 og den obligatoriske DRS-sonen.

Men dagens forbikjøring sto Kimi Räikkönen for på den 13. runden, da han la seg på innsiden av Nico Hülkenberg i inngangen til sving 1. De to lå side om side gjennom sving 2 før Hülkenberg til slutt måtte gi seg da de gikk inn i serien med høyfartssvinger. Og de var ikke borti hverandre. Mega!

Da Sebastian Vettel oppskriftsmessig tok starten, regnet vel de fleste med at han ville holde seg i teten helt til mål, slik vi har sett så ofte før. Derfor var det ekstra moro å se at Lewis Hamilton for en gangs skyld kunne gi Vettel skikkelig kamp, og at han etter mange forsøk også klarte å klemme seg forbi. Hamilton gjorde en kjempejobb i sitt nest siste løp for McLaren, og tok det som kanskje kan bli hans siste seier på noen år. US GP ble faktisk det femte løpet på rad uten poeng for Hamiltons nye arbeidsgiver, Mercedes.

Den store “snakkisen” før løpet var at Ferrari hadde brutt forseglingen på Felipe Massas girkasse, slik at han ble straffet med fem plasser nedflytting på griden. Dermed ble Fernando Alonso flyttet opp til syvende startspor, som også lå på den rene siden av banen. En smule usportslig kanskje, men hva gjør man ikke for å vinne et førermesterskap? Det at ingen av konkurrentene kritiserte Ferraris opptreden, viser vel bare at dette var noe de også ville ha gjort, dersom de hadde vært i samme situasjon.

Alonso kvitterte for tilliten med å ta tredjeplassen, og holder dermed liv i kampen om førermesterskapet. Det er fint at spenningen holder seg til avslutningen i Brasil, selv om det vel skal mye til for at Alonso skal ta igjen 13 poeng på Vettel. Da må Vettel gjøre et unormalt dårlig løp, eller bryte.

Men man vet jo aldri, og spesielt ikke i årets F1-sesong. Både i Valencia og på Monza måtte Vettel gi seg med defekt dynamo, og i Austin dukket feilen opp igjen på Mark Webbers bil. Antar at man er rimelig nervøse hos Red Bull nå. Kanskje det blir Renault som avgjør førermesterskapet?

Hører forresten at Ferrari setter sin lit til at langtidsvarselet for Sao Paulo stemmer. Det går ut på “thunderstorms”, og 70 % sjanse for regn under søndagens løp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar