torsdag 25. oktober 2012

Litt om Indias Grand Prix

BuddhI helga er det igjen klart for Indias GP på Buddh International Circuit i New Dehli. Banen ble tatt i bruk i fjor, og fikk god kritikk av førerne.

BIC, som banen ofte kalles, er 5,125 km lang, og løpet kjøres over 60 runder (= 307,25 km).

Banen er en kombinasjon av langsomme og middels langsomme svinger samt et par lange rettstrekker, noe som gjør dette til den nest raskeste banen på F1-kalenderen. Gjennomsnittshastigheten er 235 km/t, og bare Monza er raskere.

Bilene settes opp med mye downforce, og toppfarten er ca 325 km/t med DRS-vingen åpen og 310 km/t uten.

FIA har i år som i fjor valgt å sette opp to DRS-soner, en på start- og målrettstrekka og den andre på den 1200 meter lange rettstrekka mellom sving 3 og 4.

Totaltiden for et pitstopp er 21 sekunder, mens tidstapet for et stopp er ca 16 sekunder.

Pirellis dekkvalg for Indias GP er Soft (gul) og Hard (sølv), samme kombinasjon som i Japans GP.

I fjor ble Indias GP vunnet av Sebastian Vettel. Etter det som har skjedd i de siste løpene er det vel ingen som blir overrasket om han vinner i år også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar