tirsdag 9. oktober 2012

Fortsatt mange kort igjen i førerkabalen

Malaysia 2011 startDe første, viktige kortene i årets førerkabal ble lagt med nyhetene “Hamilton til Mercedes” og “Perez til McLaren” nylig, men det er fortsatt mange flere kort som skal på plass i løpet av de neste månedene.

Hos de store teamene - Red Bull, McLaren, Mercedes og Ferrari - er plassene for neste sesong nå besatt, bortsett fra at det fortsatt er usikkerhet om Felipe Massas fremtid hos Ferrari. Men etter den fine andreplassen i Japan sist helg er det mange som nå tror at brasilianeren vil få ett år til i Maranello.

I og med at Michael Schumacher har bekreftet at han gir seg, blir det i alle fall ett ledig sete som må fylles av en nykommer. I øyeblikket er det Sauber som åpenbart har en plass ledig, men det er mange team som ennå ikke har bekreftet sine førere for 2013, så i praksis er det fortsatt mange seter å kjempe om.

Her er en oversikt over hvilke team som har bekreftet sine førere for 2013, og hvilke fører som ligger an til å få en plass neste år. Oversikten vil bli oppdatert etter hvert som avklaringer kommer, eller når ryktene om en kontrakt blir sterke nok.
Her er vurderingene som ligger til grunn for lista:

Lotus
Kimi Räikkönen ligger på tredjeplass i førermesterskapet, men hevder at han fortsatt ikke har noen kontrakt for neste år. Men skal man dømme etter de siste hintene fra Lotus, vil en ny avtale med Kimi bli presentert den 17. oktober. Romain Grosjean har bevist at han er svært rask, og dersom han ikke pådrar seg flere utestengelser mot slutten av sesongen, er det mye som taler for at han også får fortsette i 2013.

Sauber
Sauber har fått bekreftet at de får beholde sine meksikanske sponsorer i 2013, selv om Sergio Perez går til McLaren. Det kan bety at reservefører Esteban Gutiérrez får ta over den ledige plassen etter sin landsmann.

Det har vært mye snakk om at teamledelsen ikke har vært fornøyd med Kamui Kobayashis innsats i år, og at han derfor ikke ville få fornyet tillit. Men det var før han tok tredjeplassen i Japans GP. Gjør han flere gode løp mot slutten av sesongen, er sannsynligvis plassen berget likevel.

Men det ryktes at både Nico Hülkenberg, Paul di Resta, Heikki Kovalainen og Jaime Alguersuari er ute etter en plass i det sveitsiske teamet, så det kan fortsatt komme overraskelser her.

Williams
Pastor Maldonado tilfører Williams viktige sponsorpenger fra PDVSA, og begge parter pustet nok lettet ut da det ble klart at Hugo Chavez ble gjenvalgt som president i Venezuela sist helg. Sentrale folk hos Williams har sagt at man ønsker at Maldonado skal fortsette, så nå går det neppe lang tid før avklaringen kommer.

For Maldonados kollega, Bruno Senna, er nok fremtiden mer usikker. Brasilianeren har ikke innfridd forventningene, og har falt helt igjennom i sammenligning med sin teamkollega - især på kvalifiseringene. Og i bakgrunnen lurer en som mange tror vil bli finnenes neste stjerne i F1, testfører Valtteri Bottas.

Hos Williams er man begynt å frykte at den unge finnen kan bli snappet opp av en konkurrent, så det er store sjanser for at stortalentet Bottas får Sennas plass neste sesong.

Force India
Hos Force India virker det som om begge førerne er på utkikk etter nye muligheter andre steder, mens teamledelsen sier at de ønsker at begge skal fortsette. Både Paul di Resta og Nico Hülkenberg har vært nevnt som erstattere for Felipe Massa hos Ferrari, men nå ser det ut for at den muligheten er borte. Dermed er det den ledige plassen hos Sauber som er i fokus, med Hülkenberg som den heteste kandidaten.

Dersom en av de to skulle forlate teamet, blir det plass for en erstatter. Den unge brasilianeren Luis Razia har kjørt den såkalte “Young drivers test” for teamet, og har solid sponsorstøtte med seg fra hjemlandet. En annen aktuell kandidat er teamets egen reservefører, den 23 år gamle franskmannen Jules Bianchi.

Caterham
Tidligere i sesongen var det mye snakk om at Heikki Kovalainen ville vekk fra Caterham, og både Ferrari og Sauber har vært nevnt som mulige alternativer for finnen. Men nå har han selv fortalt at han er i forhandlinger med Caterham-sjef Tony Fernandes om en ny kontrakt. Det kan bety at andre team ikke er interessert, og at han derfor nå satser på å beholde plassen.

For Vitaly Petrov er situasjonen ganske kritisk. Ifølge hans manager er sponsorene hjemme i Russland helt uinteressert i F1, og dersom ikke noe uventet skjer har Petrov ingen støtte som kan gi ham fornyet kontrakt for 2013. Det betyr at russeren forsvinner fra F1, og at Caterham må finne en ny fører med penger i ryggen.

Av aktuelle førere med pengestøtte er Marussias Charles Pic den første som nevnes. En annen kandidat er teamets egen reservefører, Giedo van der Garde.

Marussia
Dersom Charles Pic skulle gå til Caterham, vil Marussia ganske sikkert hente inn en annen fører med pengestøtte som erstatning. Det kan åpne for teamets reservefører, Max Chilton, som både har sponsorpenger i ryggen og som dessuten har gjort det bra i GP2 i år.

Timo Glock har kontrakt til 2014, så han kan nok regne med å få fortsette. (Men som vi vet så er kontrakter i F1 ikke like sikre som kontrakter i det virkelige liv.)

HRT
Hos HRT har man allerede gjort det klart at Pedro de la Rosa vil få fortsette, “dersom han selv ønsker det”. Og ingen ting tyder på noe annet. Hva som vil skje med det andre setet er vanskelig å si, men “ekspertene” tviler på at Narain Karthikeyan får fortsette ett år til.

Teamet er nok helt avhengig av å finne en fører med pengestøtte, så her er alle muligheter åpne. Reservefører Dani Clos er sikkert interessert, men det spørs om han finner nok sponsorpenger i Spania slik situasjonen er nå.

Toro Rosso
Hos Toro Rosso er det som kjent Red Bulls egenrådige motorsportsrådgiver, Helmut Marko, som vurderer om en fører skal få fortsette eller ikke. I fjor sparket han både Jaime Alguersuari og Sebastien Buemi så sent på året at de ikke hadde noen muligheter til å få plass i andre team, så her er det bare å vente og se hva han finner på i år. Men det er vel sannsynlig at både Jean-Eric Vergne og Daniel Ricciardo får ett år til på seg for å vise hva de kan.

Team og førere 2012 og 2013

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar