fredag 28. september 2012

Plutselig løsnet det på førermarkedet

Lewis-Hamilton_6Vi har ventet lenge på at det skulle skje noe på førermarkedet, og i dag løsnet det endelig.

Først slapp McLaren nyheten om at Sergio Perez vil bli Jenson Buttons nye kollega fra neste sesong, og litt senere kom bekreftelsen fra Mercedes om at Lewis Hamilton blir teamkamerat med Nico Rosberg neste år.

Sykt godt betalt
Avtalen Mercedes har gjort med Hamilton er på tre år, og ryktene vil ha det til han får rundt 200 millioner per år og status som førstefører i teamet. Det er i så fall helt vilt slik de økonomiske forholdene er for tiden, og tyder på at det nå er “vinn eller forsvinn” for Ross Brawn & Co.

Men Hamilton tar også litt av en sjanse. Han forlater et team som stort sett alltid har levert vinnerbiler, og går til et team som bare har vunnet ett løp på tre år. Det kan bli mange tunge stunder for en som er vant til å vinne. Og hvor lenge Mercedes blir i F1 hvis seirene uteblir, er jo også ganske usikkert.

En ny stjerne
For Sergio Perez er overgangen til McLaren en bekreftelse på at han regnes som en kommende stjerne i F1. Hvem vet, om et par år kan Mexico ha fått sin første verdensmester.

Dette er et skudd for baugen på Ferrari og Luca di Montezemolo, som har avvist Perez som for umoden til å overta for Felipe Massa. Nå sitter de der med skjegget i postkassen, og må finne en annen teamkompis til Fernando Alonso. Eller kanskje dette øker sjansene for at Ferrari beholder Massa ett år til?

Hva gjør Schumacher?
Det sies at Mercedes signerte Hamilton nå fordi de ikke turde å vente lenger på at Michael Schumacher skulle bestemme seg for om han ville fortsette. Schumacher ble altså i praksis oppsagt. Dermed står den 43 år gamle eks-verdensmesteren med valget mellom å legge opp eller begynne jakten på en plass i et annet team.

Nå blir det jo et sete ledig etter Perez hos Sauber, men hvis det blir spørsmål om lønn så er nok de i feil divisjon for Schumacher. Og det er kanskje like greit, for det spørs vel om de har kapasitet til å produsere nok frontvinger til både Kobayashi og Schumacher samtidig.

Dermed er de første setene i årets “silly season” besatt. Nå venter vi på fortsettelsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar