søndag 2. september 2012

Belgias GP får etterspill

Formula One World ChampionshipJenson Button vant Belgias GP i overlegen stil, foran Sebastian Vettel og Kimi Räikkönen. Men det vi kanskje vil huske best fra løpet er den stygge krasjen rett etter start.

Etter en hårreisende tyvstart av Pastor Maldonado - som til og med fikk Charlie Whiting til å riste på hodet - gikk starten over i et skikkelig kaos av ødelagte biler og løse deler.

Det startet med at Romain Grosjean presset Lewis Hamilton ut på gresset, slik at de to bilene kom borti hverandre. Kontakten sendte Hamiltons McLaren i spinn, og Grosjeans Lotus skjente tvers over banen. Seilasen fortsatte over bilene til Fernando Alonso og Sergio Perez, og det var bare flaks at ingen av førerne ble skadet.

Dermed var fire biler ute av løpet, og Safety Car måtte utpå mens kostemannskapene gikk til aksjon mot alt skrapet som lå igjen på banen. Etter fire runder bak Safety Car kunne løpet fortsette, og Jenson Button cruiset inn til sin første seier siden åpningsløpet i Melbourne.

Etter løpet har dommerne jobbet hardt for å finne ut hvem som burde straffes for det som skjedde, og nå har meldingene fra FIA kommet.

Grosjean må stå over Italias GP
Etter å ha studert startkrasjen nøye har dommerne konkludert med at Romain Grosjean var skyld i ulykken. De fleste andre som så på har vel sannsynligvis kommet til samme konklusjon, for det var vel ikke mange andre kandidater i nærheten?

Dommerne uttaler at Grosjean gjorde en alvorlig feil, som lett kunne ha ført til at andre førere hadde blitt skadet. Straffen de har tildelt ham er hard: Grosjean er suspendert for ett løp, og må i tillegg betale 50 000 euro i bot.

Grosjean har godtatt dommen, og sier han er svært lei seg for det som skjedde. Dermed er det vel duket for at teamets reservefører, Jerome d'Ambrosio, får kjøre Italias GP neste helg.

Dobbeltstraff for Maldonado
Pastor Maldonado er etter hvert blitt vant med å være i dommernes søkelys, og Belgias GP ble ikke noe unntak. Denne gangen har Williamsføreren fått to ganger fem plasser nedflytting i det neste løpet. Han må altså starte ti plasser lenger ned på Monza enn det kvalifiseringen skulle tilsi.

Først gjorde han en grov tyvstart, av typen man ikke trenger elektronikk for å avsløre. Det er den første forseelsen han straffes for. Deretter snurret han i første sving og punkterte - sannsynligvis i noe av skrotet etter startkrasjen. Den etterfølgende pitstoppen sendte ham bakerst i køen, og der kjørte han på Timo Glocks Marussia. Det er den andre forseelsen dommerne har slått ned på.

Jeg lurer på hvor lenge det går før Maldonado også blir suspendert for ett eller flere løp. Han har gjort mye rart, og mange av konkurrentene begynner å bli lei av ham.

Poengtabeller etter Belgias GP

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar