onsdag 29. august 2012

Spa neste

Eau-Rouge-Alonso-2011Så drar endelig F1-sesongen i gang igjen etter ferien - med Belgias GP på Spa.

Dette er den tolvte runden i årets sesong, og etter det som har skjedd så langt i år har vi vel lov til å forvente oss enda et spennende løp.

Spa Francorchamps er en bane det har vært kjørt F1 på helt siden starten i 1950, og er en favoritt både hos førere og fans.

Banedata
Banen er 7 004 meter lang, og løpet går over 44 runder (308,052 kilometer). Banen har 19 svinger, og gjennomsnittshastigheten er 238 km/t.

Toppfarten er 322 km/t med DRS-vingen aktivert, og 312 km/t uten.

Motorene går med full gass i 70 % av runden, og fra La Source og til Les Combes går motorene for fullt i over 20 sekunder. Dette er langt over normalen, og gjør at teamene alltid bytter motorer i bilene før neste løp, som går på en annen høyhastighetsbane - Monza.

Tidstap for et pitstopp er 18 sekunder, og totaltiden for et pitstopp er 21 sekunder.

DRS
På samme måte som i fjor er deteksjonspunktet for DRS plassert etter hårnålen La Source, 235 meter før Eau Rouge. Men aktivering av DRS-vingen kan først skje et godt stykke etter Eau Rouge - 320 meter ute på Kemmel-rettstrekka.

På trening og kvalifisering bruker førerne DRS på over 60 % av runden - det er det bare Monza som slår. Gjennom Eau Rouge er det ikke tillatt å bruke DRS, men likevel blir rundetidene 1,2 sekunder lavere med DRS enn uten.

Pirelli
Pirellis dekkvalg til Spa er medium (hvit markering) og hard (sølv). Denne kombinasjonen har ikke vært brukt siden Malyasias GP i mars. I fjor kom Pirelli med soft og medium til Spa, men ettersom alle dekkblandingene er mykere i år er forskjellen neppe så veldig stor.

I fjor brukte de fire første bilene fire forskjellige dekkstrategier, med to eller tre stopp og forskjellige dekk-kombinasjoner. Vinneren brukte tre stopp.

Været
Været i dette området er alltid ustabilt, og med en banelengde på syv kilometer kan det ofte regne på en del av banen mens det er tørt på resten. I tillegg varierer temperaturen mye, og det kan være 30 grader den ene dagen og 15 den neste.

Værvarselet for løpshelga går ut på 15-20 grader og enkelte regnbyger, men med en ganske liten sjanse for regn på søndag. Vi får håpe det holder seg tørt, slik at vi får et ordentlig race - uten uhell og uten start bak Safety Car.

Safety car
Sjansen for at vi får se sikkerhetsbilen på Spa faktisk hele 80 %. Regn er en av grunnene, men også det at uhellene ofte skjer i stor hastighet. Det blir dermed stor spredning av skrot og løse deler på banen, og oppryddingen kan ta tid.

Litt statistikk
Ettersom forbikjøringer går relativt greit på Spa - både med og uten DRS - er kvalifiseringen ikke like kritisk her som på mange andre baner. Det er faktisk bare fire av de siste tolv Belgias GP som er vunnet av føreren som startet fra pole position.

Sebastian Vettel vant her i fjor, og Lewis Hamilton og Felipe Massa har også vunnet en gang hver. Fernando Alonso har merkelig nok aldri vunnet på Spa, mens Kimi Räikkönen har hele fire seire her siden 2004.

Michael Schumacher vant seks ganger på Spa mellom 1992 og 2002, og feirer sitt F1-løp nr. 300 denne helga.

Tips
Spa burde passe både Red Bull, Lotus og McLaren, og hos bookmakerne er det Lewis Hamilton, Sebastian Vettel og Kimi Räikkönen som er de største favorittene. Men banen bør også passe Williams, så kanskje vi kan få en ny overraskelse her?

Det ligger uansett an til å bli et meget interessant løp på søndag.

1 kommentar:

  1. merket meg at viasat 4 ikke lenger viser sammendrag fra kval eller løp. noen som vet mer?

    ser at de sender et to-timers program med høydepunkter så langt søndag, men ikke noe fra spa.

    utrolig kjedelig hvis dette er blitt borte og kun ligger på viasat motor fra nå av?

    SvarSlett